عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای ادارک بینایی کودکان نارسانویس و کودکان حساب نارسا در مقطع ابتدایی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55911
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- علی عطاردی
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده: هدف: این پژوهش به منظور بررسی مهارت ادراک بینایی دانش-آموزان نارسانویس ، حساب نارسا و مقایسه آن با دانش اموزان عادی انجام شد. نمونه های پژوهش را دانش¬آموزان حساب نارسا و نارسا نویس و عادی پایه دوم و سوم ابتدایی استان قم درسال تحصیلی90-89 تشکیل داده اند. روش: پژوهش حاضر از نوع علی - مقایسه¬ای است که با انجام آزمون پیشرفته ادراک بینایی ماریان فراستیگ انجام شد. این ازمون مدادی کاغذی بوده و به صورت فردی انجام می شود و برای ارزیابی پنج زمینه از ادراک بینایی شامل:1-هماهنگی بینایی حرکتی2-تشخیص تصویر از زمینه3-درک ثبات شکل4-تمیز وضعیت درفضا 5-درک روابط فضایی استفاده می شود و بیشتر بر تقویت بینایی تاکید دارد. آزمون فوق بر روی سه گروه 30 نفری از دانش¬آموزان حساب نارسا و نارسانویس و عادی پایه¬های دوم و سوم که به ترتیب با استفاده از نمونه گیری در دسترس و تصادفی که از مراکز ویژه اختلال یادگیری استان قم انتخاب شده بودند انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمونهای Z کالموگروف اسمیرنف برای مفروضه نرمال بودن و آزمون لوین برای یکسانی واریانس و از آزمون تحلیل واریانسچند متغیری و آزمون توکی برای مقایسه میانگین¬های سه گروه استفاده شد. نتایج: یافته-های پژوهش نشان داد که در متغیر تشخیص شکل و زمینه بین سه گروه حساب نارسا و نارسانویس و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد، در متغیر درک ثبات شکل و زمینه بین سه گروه تفاوت معنادار بود که میانگین گروه حساب نارسا از گروه نارسانویس بیشتر بود و میانگین گروه عادی از سایر گروه ها بیشتر بود. همچنین نتایج پژوهش اختلاف معناداری را بین گروه های نارسا نویس و حساب نارسا و عادی در متغیرهای ادراک فضایی،هماهنگی بینایی-حرکتی، ارتباط فضائی و متغیر کلی ادراک بینایی نشان داد .نتیجه گیری:.این تحقیق نشان داد که کودکان نارسا نویس و حساب نارسا در ادراک بینایی خود دچار مشکلاتی بودند و همچنین وجود اختلاف معنادار بین میانگین نمرات آزمون سه گروه مورد مطالعه بیانگر وجود مشکلات ادراکی در نوشتن و روابط فضایی گروه حساب نارسا و نارسا نویس و لزوم برنامه-ریزی به جهت تشخیص به موقع و شروع سریعتر درمان می¬باشد .کلید واژه¬ها: آزمون پیشرفته ادراک بینایی ماریان فراستیگ، حساب نارسایی، نارسانویسی
- Abstract
- Abstract The present study investigates the abilities of students dysgraphia and dyscalculia to realize through visual perception and compares their abilities to normal students. The sample used in this study consists of three following groups of students; students dysgraphia, students having difficulties dyscalculia, and normal students. The methodology used in this research is a kind of comparative- causal explanation based on Marian Frastig advanced visual perception test. This pencil& paper test is accomplished individually in order to evaluate five following fields of visual perception; motor- visual coordination, distinguishing image from the background, the perception of figure resoluteness, distinguishing the position (positioning), realizing space relations (Frastig, 1962). This paper& pencil test has been accomplished on three 30- member groups of students in 2nd and 3rd grades in Qom County. Z- Kalmogruff Smironov and Levin tests have been used in this study to analyze the research data. Also, Tuki test has been used to compare the mean values of three groups. The results in this study indicate that there is no significant difference among three groups of student in terms of distinguishing image from the background. However, there is significant difference among three groups in terms of the perception of figure resoluteness; the mean value of students dyscalculia is higher than students dysgraphia and the mean value of normal students is higher than two other groups. Also, the results suggest that there is significant difference among these three groups of students in terms of the following variables; motor- visual coordination, positioning, realizing space relations (p< 0/05). In general, this study shows that students dysgraphi and dyscalculia doing suffer from some difficulties and problems in their visual perception. Also, considering that there are significant differences among the mean values of these three groups of students, it is necessary to do some proper measures on early diagnosis and management. Keywords: Marian Frastig advanced visual perception test, dyscalculia, dysgraphia