عنوان پایاننامه
تحلیل صلاحیت های هیات های امناء دانشگاهها و موسسات اموزش عالی و پزوهشی
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3281;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56784
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- فرزاد سعیدی
- استاد راهنما
- ابراهیم موسی زاده
- چکیده
- هیأت های امناء دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور نقش مهمی در اداره این گونه مراکز و سازمان های علمی به شیوه های غیر متمرکز و برخوردار از استقلال و آزادی عمل در مسائل مالی، اداری و تشکیلاتی ایفا کرده و به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در این مراکز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. در ایران نیز از دهه سی به بعد این راهکار برای اداره دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مورد استفاده قرار گرفته است. آخرین بار قانون تشکیل هیأت های امناء دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور مصوب 23/12/1367 نیز در این راستا تاکنون مبنای عمل قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل صلاحیت های هیأت های امناء دانشگاه ها به منظور بررسی عملکرد، نقش، وظایف و اختیارات و همچنین ارزیابی میزان تناسب قانون مذکور با نیازمندی های روز دانشگاه ها و جامعه می باشد. به این منظور ابتدا تاریخچه و فلسفه وجودی هیأت های امناء دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قانون تشکیل هیأت های مذکور تحت بررسی و تحلیل قرار گرفته و ضمن بیان نقاط قوت و ضعف آن، موادی از این قانون که نیاز به تغییر، اصلاح و تکمیل دارند بیان شده است. در خاتمه پژوهش نیز ضمن تاکید بر اصلاح قانون تشکیل هیأت های امناء، پیشنهادهایی جهت استقلال بیشتر، کارآیی مؤثرتر و به تبع آن رفع مشکلات و تسریع در اجرای مصوبات و عملی نمودن آن ارائه شده است.