عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی منظره پردازی در نگارگری ایرانی با نگاهی به نقاشی چینی واروپایی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی منظره پردازی در نگارگری ایرانی با نگاهی به نقاشی چینی واروپایی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7950;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42563
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    یعقوب آژند

    ملت، یک واحد حقیقی و حقوقی است که بسیاری از ویژگی های آن، که عمدتا تجلی جهان بینی، فرهنگ و باورهای آحاد آن می باشد، در احراز و نمایش هویتش نقش اساسی ایفا می کند. این هویت، در واقع مبین موضع و کیفیت رابطه انسان با پدیده های و موضوعات و با کل جامعه می باشد. هنر، یکی از قلمروهایی است که بدون تردید می توان از آن به عنوان تجلی گاه جهان بینی و باورها و فرهنگ جامعه یاد نمود. به این ترتیب است که نقش هنر، در اینجا هنر نقاشی، در تجلی هویت هر ملت به عنوان نقشی غیر قابل انکار محرز می گردد. تمایز آثار پدید آمده در طول تاریخی و عرض جغرافیایی، حاکی از این حقیقت می باشد که خلق اثر نقاشی، فراتر از نسخه برداری صرف از مدل می باشد. یک تابلو نقاشی خود جهانی است که هوشیارانه ساخته شده و خردمندانه سازمان داده شده است. یک اثر نقاشی، تصویر هنری با ترکیب پیچیده ای است که ثمره بازشناسی رابطه انسان با طبیعت پیرامون وی تحت سیطره فرهنگ، جهان بینی و سایر مقتضیات زمانی و مکانی می باشد. با این رویکرد کیفیت منظره پردازی در آثار نقاشی چین، ایران و اروپا مورد مطالعه قرار می گیرد. در این مطالعه، تلاش بر آن است تا از سویی به عناصر و الگوهای ثابت در هنر یک سرزمین اشاره شود؛ صوری که علی رغم وجود تفاوت های ظاهری در آثار هنری یک خطه در طول تاریخی آن، همچون کدهایی ثابت و تکرار شونده، سبب احراز هویت آن آثار در میان سایر نقاشی ها می گردد. از سوی دیگر در دیدی گسترده تر، تفاوت کیفی و کمی موجود در آثار هنرمندان متعلق به سرزمین های گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد تا در نهایت، با عنایت به مفاهیم و اطلاعات مذکور حول ویژگی های هنری، فرهنگی، اعتقادی و همین طور موقعیت اقلیمی مناطق مذکور به نتیجه گیری جامع در این زمینه دست پیدا کنیم. این مطالعه با تمرکز بر هنر نگارگری ایرانی در کنار هنر چین و اروپا، سعی بر بررسی و تاکید بر ویژگی های خاص نقاشی هر خطه، مخصوصا نگارگری ایرانی با عنابت به مقتضیات جغرافیایی آن دارد که در ادامه، به تشریح این نکات پرداخته خواهد شد.
    Abstract
    Nation is a real and legal unity that its characteristics are results of World view, culture and majority’s belief which play a huge role in demonstration and achievement its identity .This identity explains stand and quality of human relation with phenomena, matters and the all societies. Without any doubt, it can be claimed that the world view, belief and society’s culture has emerged from different realms of which art is definitely one of them. Therefore, the art, especially the painting, plays an undeniable role in manifestation of nation’s identity. Distinction between created works in the time and place reveal this fact that creation of art work is far superior to a simple copy. A painting can be considered as a world that was created intelligently and wisely managed. A painting work is an artistic picture with a complexity which is a result of recognition of human relation with surrounding nature under influence of culture, world view and requirements of time and place. From this point of view the quality of naturalism in the Chinese, Iranians and European painting will be studied. In this dissertation, on hand it has been endeavored to point out elements and constant models in a region’s art; despite of their superficial differences in art work during eras in region, like constant and repetitive codes cause achieving their identity amidst other paints. On the other hand, from the broader view, the qualitative and quantitative diversity in works of artists from different countries will be studied with respect to artistic, cultural, ideological and their geographical characteristics which will be led to a comprehensive conclusion. This dissertation will focus on the Iranian painting alongside the Chinese and European painting and will emphasize on the distinctive property of each region’s art, especially Iranians painting with respect to their geographical necessities which will be discussed in the detail in the dissertation.