جلوه های عرفانی در نگار گری مکتب هرات با تکیه بر آثار کمال الدین بهزاد
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7931;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42483
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- هماسادات حسینی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند
- چکیده
- هنر نقاشی از دیرباز مورد توجه انسانها بوده و در هر دوره ای از تاریخ همواره نظر هنر دوستان را به خود جلب کرده است. عصر تیموریان نیز از این امر مستثنی نبوده و اگرچه از سویی از منظر صاحبنظران دوره ای مملو از تنشهای سیاسی و اجتماعی به شمار می رود، از سویی دیگر عصر درخشان هنر نگارگری ایرانی نیز به حساب می آید. عوامل اجتماعی و سیاسی مانند دوره های پیشین بر هنر نقاشی این دوره نیز سایه افکنده و در این میان مسئله ی مذهب و گرایش گروههای مختلف مردم به عرفان اسلامی، به ویژه توجه حاکمان تیموری به عنوان مهمترین حامیان فرهنگ و هنر در ایران به مسائل عرفانی بیش از سایر عناصر در هنر نقاشی دوره ی تیموری نمایان شده است. در میان هنرمندان نیز کمال الدین بهزاد، نامدارترین نقاش دوره تیموری را می توان از زمره ی مهمترین افرادی به حساب آورد که به مسائل عرفانی توجه خاص داشته و مضامین عرفانی را در نگاره های خود گنجانده است. پژوهش حاضر به بررسی مضامین عرفانی در نگاره های دوره ی تیموری پرداخته و خصوصاً نگاره های کمال الدین بهزاد را مورد توجه قرار داده است. در بخش های اول و دوم به کلیات در رابطه با هنر نگارگری دوره ی تیموری و جایگاه مذهب و عرفان در این دوره پرداخته شده است. پس از بیان و تشریح کلیات نگارگری دوره ی تیموری و اصول مذهب و عرفان در این دوران، بخش سوم تأثیر مسائل مذهبی و عرفانی در نگاره های دوره ی تیموری را مورد مطالعه قرار داده است. در بخش چهارم نیز با تکیه بر آثار کمال الدین بهزاد چگونگی تأثیر پذیری نگارگری از مسائل مذهبی و عرفانی توضیح داده شده و در آخر خلاصه ی نتایج این پژوهش ارائه شده است.
- Abstract
- From ancient times and in every period of man’s history, people have paid great attention to painting. The Timurid period was no exception and although it was considered as a period of great political and social tensions, on the other hand it is counted as the golden age of Persian painting. As was usual in previous ages, social and political factors have influenced painting in Timurid age. In between, religion and the tendency of different groups of people toward mysticism, specially the concern Timurid governors, as the main advocates of art and culture in Iran, had about mystical issues, has been manifested in Timurid painting more than any other factor. Kamal al-Din Bihzad, the most prominent painter of the Timurid age, among others can be considered as the one who has paid special attention to mystical issues and tried to suggest mystical concepts through his works of painting. This research discusses the mystical concepts in the paintings of Timurid period and pays special attention to the works of Bihzad. Sections one and two are allocated to generalities about Persian painting and the status of religion and mysticism in Timurid period. Concerning the general issues of Timurid painting as well as the principles of religion and mysticism, section three has studied the effect of religious and mystical issues on Timurid works of painting. Section four discusses the way paintings of Bihzad are affected by religious and mystical issues and at the end the conclusion of the thesis is presented.