عنوان پایاننامه
طراحی و بهینه سازی ماشین الکتریکی آهنربای دائم شار محوری سرعت بالا جهت اتومبیل های برقی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 2198;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57266
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- صابر انصاری نژاد
- استاد راهنما
- حمید لسانی
- چکیده
- خودرو های هیبریدی یکی از راهکارهای مبازه با آلودگی هوا می باشد. با استفاده از چرخ طیار به جای استفاده از یک باتری شیمیایی برای ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی، مزایایی از قبیل بهبود چگالی انرژی، افزایش دامنه تغییرات شارژ باتری ، چرخه های شارژ و دشارژ بیشتر و بهره وری بالاتر بدست می آید. بازده زیادتر و چگالی توان بالاتر بعنوان دو مشخصه ماشینهای سرعت بالا (نسبت به سرعت پایین)، و همچنین ماشینهای شار محوری، مطرح می باشند و از مزایای مهم این نوع ماشین ها بر شمرده می شود. در این پایان نامه یک ماشین 30 کیلو وات و 345 ولت شار محوری 4 قطب و در سرعت 15000 دور بر دقیقه طراحی و سپس بهینه خواهد شد. با توجه به اینکه وزن وحجم در ماشین های هیبریدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بعنوان توابع هدف، در بهینه سازی ماشین الکتریکی مورد نظر، این عوامل لحاظ می گردد. از این رو تابع هدف در این پایان نامه به صورت چگالی توان ( وات بر متر مکعب ) تعریف می شود. در نهایت این ماشین با استفاده از الگوریتم ژنتیک به صورت چند منظوره (قیمت و چگالی توان) بهینه خواهد شد و نتایج حاصله با هم مقایسه می شوند. در آخر ماشین بهینه سازی شده توسط نرم افزار المان محدود Maxwell 14 از نظر صحت مدل ارزیابی می شود.
- Abstract
- HYBRID electric vehicles are an effective way to reduce air contamination. With the use of a Flywheel instead of common batteries, advantages like higher energy density, improve vehicle range, extend battery life and higher efficiency can be achieved. High speed electrical machines, especially axial flux machines, have higher efficiency and power density in comparison with radial flux machines. In this thesis a 30 kW 15000 RPM axial flux machine will be designed. Then by defining an efficient objective function, the machine will be optimized. Because of importance of valium in hybrid electric vehicles, objective function will define as power density. Then another objective function that include price of machine and power density simultaneously, will defined and machine will be optimized again. Lastly the optimum values and parameters will simulate in FEM software Maxwell 14 to validate performance of proposed model.