عنوان پایاننامه
اثر بخشی فعالیت های حرکتی ظریف بر توجه ژایدار دانش آموزان آهسته گام آموزش ژذیر
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55437
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محسن محمودی
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- چکیده هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثر¬بخشی فعالیت¬های حرکتی ظریف بر عملکرد توجه پایدار دانش¬آموزان آهسته-گام صورت گرفت. روش: 24 دانش¬آموز آهسته¬گام آموزش پذیر هشت تا 13 ساله با استفاده از نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شد و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش علاوه بر فعالیت¬های عادی مدرسه در 15 جلسه (30 تا 45 دقیقه¬ای) شرکت کردند، در این جلسات آنها فعالیت¬های حرکتی ظریف را انجام می-دادند. در این مدت گروه گواه فقط در فعالیت¬های عادی مدرسه شرکت داشتند. قبل و بعد از مداخله دو گروه به وسیله آزمون عملکرد پیوسته و آزمون تولوز – پیرون ارزیابی شدند. یافته¬ها: با استفاده از آزمون تی وابسته مشخص شد که توجه پایدار در گروه آزمایش بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله به صورت معناداری افزایش یافت و در گروه گواه این افزایش معنا دار نبود. اما نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که دو گروه در پس آزمون توجه پایدار و تکانشگری تفاوت معناداری با هم ندارند. نتیجه¬گیری: نتایج نشان دادند که عملکرد توجه پایدار دانش¬آموزان آهسته¬گام با انجام فعالیت¬های حرکتی ظریف افزایش می¬یابد و همچنین تکانشگری این کودکان کاهش می¬یابد اما این تغییرات معنادار نیست. واژگان کلیدی: دانش¬آموز آهسته¬گام، توجه پایدار، فعالیت¬های حرکتی ظریف
- Abstract
- ract Objective: The purpose of this study was devoted to investigate the effectiveness of fine motor activities on the sustained attention performance of Slow Pace student. Method: In this quasi-experimental study, 24 educable slow pace students with age of 8-13 were chosen using available sampling and then randomly were divided in two groups: experimental and control group. In addition of school routine activities, participants in experimental group were attending in 15 sessions (30-45 min) of fine motor activity, while control group participants were doing only school routine activities. The Continuous Performance Test and Toulouse-Pieron Test were used to assess sustained attention before and after intervention. Result: Use of dependent T-test showed that after intervention sustained attention in experimental group was improved significantly compared with before intervention, while in control group this improvement was not significant. But result of MANCOVA showed that two group have not difference in post-test of sustained attention and impulsivity. Conclusion: Results of this study indicated that sustained attention of slow pace student was increased by doing of fine motor activities. However, impulsivity of this student decreased, but none of these changes are significant. Keywords: Slow Pace Student, Sustained Attention, Fine Motor Activity. Ab st