عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبودمهارت های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55886
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- پریسا مقیمی فر
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی شهرستان آمل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال شنوایی شهرستان آمل می باشد که در سال تحصیلی90-91 به تحصیل اشتغال دارند. نمونه آماری شامل 16 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال شنوایی است که بر اساس پرسشنامه و مدارک پزشکی انتخاب شده اند. آزمودنی ها به طور تصادفی پس از انجام پیش آزمون به دو گروه همگن 8 نفری( 4پسر و 4 دختر) به عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت18 جلسه برنامه تمرینی منتخب، که بخش هایی از برنامه حرکتی اسپارک برای کودکان است، را انجام دادند. در این مدت آزمودنی های گروه کنترل به فعالیت های معمول خود در مدرسه می پرداختند. سپس از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده برای سنجش میزان رشد مهارت های حرکتی این کودکان در پیش آزمون و پس آزمون، آزمون مهارت حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم بوده است. برای بررسی آماری داده ها در بخش توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تاثیر معناداری بر مهارت های جابجایی و کنترل شیء کودکان مبتلا به اختلال شنوایی داشته است.
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effect of a period of selected physical activities on improving gross motor skill in children (6-11 yrs) with hearing disorder. In order to this, 16 children with hearing disorder were selected. The children divided randomly into control (n=8) and experiment (n=8) groups after the assessment of their motor skill by the Ulrich test for gross motor skills version 2000 in pretest. The exercise program used for this study was based on SPARK motor program. It includes 15 minutes warm up, 10 minutes transform skills, 10 minutes manipulation skills and 10 minutes cool down. It was applied to experimental group for 18 sessions. The control group activity was in accordance with normal daily motor activity. At the end a post-test was held for both groups. The KS and the analysis of covariance were used for statistic analysis and the groups mean differences was considered as variate variable which effects on the post-test was eliminated by this test. Result showed that selected activities have significant effects on transform object control skills of children with hearing disorder.