عنوان پایان‌نامه

بررسی عناصر روانشناختی فرویدیدر فیلمهای هیچکاک



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عناصر روانشناختی فرویدیدر فیلمهای هیچکاک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7932;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42484
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۸

    در تاریخ سینمای جهان کارگردانان بسیاری از مضامین علم روانشناسی در آثار خود بهره گرفته اند. در این میان پرداختن به مضامین فرویدی به دلیل آسان و قابل فهم بودن همواره مورد توجه قرار گرفته است. آلفرد هیچکاک از جمله کارگردانانی است که مفاهیم روانشناختی فرویدی در آثارش به وفور به چشم می خورد. سرکوبی خاطرات ناگوار کودکی،‌ واپس زنی امیال وآرزوهای به ویژه جنسی، درگیری با عقده ی ادیپ و حس گناه، استفاده ی ناخودآگاه از مکانیسم های دفاعی برای مقابله با فشار ناشی از اضطراب و تفسیر رویا که همگی در زمره ی نظریات روانکاوی فروید قرار می گیرند، از جمله مضامینی هستند که محور اصلی بسیاری از آثار این کارگردان را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر به بررسی عناصر روانشناختی فروید در سه فیلم انتخابی هیچکاک،‌ شامل طلسم شده،‌ روانی و مارنی می پردازد. در این تحقیق شخصیت های اصلی فیلم ها از منظر آرای فروید مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و منشأ و ریشه ی رفتارهایشان مشخص گردیده است. فصل های اول و دوم این پژوهش به بیان و تشریح کلیات در رابطه با هیچکاک و فروید پرداخته است. در فصل اول زندگی و آثار هیچکاک و نیز درونمایه های این آثار به تفصیل معرفی شده اند. فصل دوم نیز به معرفی فروید و نظریاتش در باب سطوح زندگی روانی، ساخت شخصیت،‌ مراحل رشد و عقده ی ادیپ،‌ مکانیسم های دفاعی علیه اضطراب و رویا اختصاص داده شده است. پس از معرفی هیچکاک و فروید در دو فصل ابتدایی،‌ در فصول سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به تحلیل فیلم های نامبرده پرداخته شده است. در این فصول پس از ارائه ی مشخصات فیلم و خلاصه ی آن، ابتدا تحلیلی از آن آورده شده،‌ سپس درونمایه های هیچکاکی در آن ها مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت عناصر روانشناسی فروید در رابطه با شخصیت های اصلی بررسی شده است. در پایان نیز خلاصه ی نتایج تحقیق بیان شده است.
    Abstract
    In the history of cinema many directors have made use of the psychological concepts in their works. Among all concepts in the science of psychology, the ones presented by Freud have been of special attention because they are easy to understand. Alfred Hitchcock can be mentioned as one of the movie directors who has had abundant use of Freudian psychological concepts in his films. Repression of childhood traumatic memories, desires specially the sexual ones, involvements with Oedipus and guilt complexes, unconscious use of defense mechanisms to encounter the pressures by stress and anxiety and the interpretation of dream that are all considered by Freud, are among the main issues manifested in most works by Hitchcock. This research discusses the effect of the Freudian psychological elements in three films selected from Hitchcock’s works including Spellbound, Psycho and Marnie. The main characters of the films are analyzed according to Freudian opinions and the origin of their behaviors is studied as well. In chapters one and two the generalities about Hitchcock and Freud are mentioned. Chapter one has introduced the life and works of Hitchcock and the fundamental concepts of the latter in detail. Chapter two has discussed Freud and his opinions about the levels of psychological life, character formation, levels of growth, Oedipus complex and defense mechanisms to face anxiety. Concerning the general issues of Hitchcock and Freud in the first two parts, chapters three, four and five have analyzed the aforementioned films respectively. In these chapters, the main features of the films and a brief summary of them are mentioned, the analyses are presented, Hitchcockian fundamental issues are discussed and at last the elements of Freudian psychology are studied in relevance to the main characters. At the end the conclusion of the thesis is presented.