عنوان پایان‌نامه

تصحیح و مقدمه انتقادی بر سکینه الصالین سعد الدین حموی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تصحیح و مقدمه انتقادی بر سکینه الصالین سعد الدین حموی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادیان وعرفان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2127ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58202
    تاریخ دفاع
    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    دانشجو
    سارا کشفی
    استاد راهنما
    قربان علمی

    چکیده سعدالدّین محمّد بن مؤیّد حمّویه جوینی بحرآبادی از عارفانِ بنام امّا کمتر شناخته شده¬ی سده¬ی هفتم است. اغلب آثارِ او مشحون از رموز پیچیده و مغلق در باب تأویلِ حروف و اعداد و اشکال است به همین دلیل در طولِ تاریخ کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بعضی، آراء حمّویه را در این زمینه منشأ افکارِ حروفیان می‌دانند. از سوی دیگر توجه خاصِ سعدالدّین حمّویه به نقشِ ولیّ و خاتم اولیّاء و تعیین مصداقی برای آن سبب شده است که در سالهای پس از خود بیشتر به عنوان یکی از پیروان عقاید ابن عربی و گاهی همچون یک صوفیِ شیعی شناخته شود. از میانِ آثارِ منتشر شده و قابل فهم¬ترِ حمّویه می-توان رساله¬ی المصباح فی التصوف و قلب المنقلب را نام برد. رساله¬ی دیگرِ او سکینه الصالحین است که در اینجا به تصحیح آن پرداخته¬ایم. سکینه الصالحین کتابی است در عرفانِ عملی و در واقع چکیده¬ایست از اهمّ مطالب إحیاء علوم الدین ِ ابوحامد غزالی بعلاوه¬ی افکارِ خاصِ حمّویه در تأویلِ حروف. دو نسخه از این رساله تا کنون به ثبت رسیده و در دسترس بوده است. یکی نسخه¬ی کتابخانه¬ی مجلس به شماره 10696، تاریخِ کتابت 760 ه. دیگر نسخه¬ی کتابخانه بورسا در ترکیه که فیلمِ آن به شماره 1184، در کتابخانه ِی مرکزی موجود است.
    Abstract
    Abstract Sa’d al-din Hamouya Joveini Bahrabadi is among the outstanding yet less known mystics of 7th century A.H. Most of his works are full of complex and arcane secrets regarding the interpretation of letters, numbers and figures that is why they have less drawn the attentions throughout history. Some believe that Hamouya’s thoughts are emanated from Hurufiyya. On the other hand, Sa’d al-din Hamouya’s special attention to the role of Vali and Khatam al-Olia and determining a proof for it has resulted in the matter that he to be known as a follower of Ibn Arabi’s beliefs and sometimes like a Shiite sufi. Among his published and more comprehensible works, following monographs can be cited: al-Mesbah fi al-Tasavof and Qalb al-Monqaleb. Another monograph of his is Sakina al-Salehin that here we have corrected it. Sakina al-Salehin is a book on practical mysticism and, indeed, an abstract of the main contents of Abu Hamed Qazali’s Ehya’ al-Olum al-Din with Hamouya’s special thoughts on interpreting letters. Two versions of the monograph have been recorded and accessible so far. One is available in parliament library No. 10696 written in 760 A.H., and another is in Borsa Library, Turkey, and its video No. 1184 is available in Central Library. Key terms: Sa’d al-din Hamouya, Sakina al-Salehin, Interpreting letters, Vali and Nabi, Morad al-Moridin