عنوان پایان‌نامه

بررسی علل گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی علل گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56300
    تاریخ دفاع
    ۲۶ دی ۱۳۹۱

    چکیده: تحقیق حاضر عواملی که باعث گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات می¬شود را مورد بررسی قرار داده است. نمونه تحقیق 363 دانشجوی پسر و دختر از سه دانشکده فنی، علوم و روانشناسی و علوم تربیتی به شیوه نمونه¬گیری طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سنجش میزان و زمینه های موثر بر تقلب دانشجویان در امتحانات بوده است. ضریب پایایی پرسشنامه از طریق الفای کرونباخ محاسبه گردید که برابر 85% می¬باشد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم افزارهای آماریSPSS وLISIREL استفاده شد. در سطح توصیفی از خصیصه¬های آماری نظیر فراوانی، میانگین و انحراف معیار، کشیدگی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای، خی دو، تحلیل واریانس دوراهه ( طرح عاملی3×2)، طرح عاملی3×2چند متغیری مانوا، و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که میانگین انجام تقلب در امتحانات درحد متوسط است. بدین گونه که دانشجویان بیان کردند بین دو تا پنج بار دانشجویانی را مشاهده کردند که در امتحانات تقلب می¬کنند. رایجترین شیوه¬های تقلب، نگاه کردن از روی برگه بغل دستی، همراه داشتن یادداشت¬های غیرمجاز، گفتگو در جلسات امتحانی می¬باشد. در این پژوهش همچنین مشخص شد که بین دانشجویان پسر و دختر تفاوتی در میزان تقلب وجود ندارد. در رابطه با عوامل موثر بر تقلب، نتایج پژوهش نشان می¬دهد که عوامل متعددی باعث می¬شود که دانشجویان در امتحانات از تقلب استفاده کنند که از جمله می-توان عوامل روانشناختی، اجتماعی، آموزشی، نقش همسالان و عوامل نظارتی را نام برد. همچنین در این پژوهش بین دانشجویان دختر و پسر درباره علت تقلب تفاوتی وجود نداشت اما در بین دانشکده ها تفاوت معنی¬دار شد. بدین گونه که دانشجویان دانشکده علوم عوامل روانشناختی و دانشجویان دانشکده رواشناسی و علوم¬تربیتی عوامل خانوادگی را مهمتر می¬دانند. کلمات کلیدی: تقلب در امتحانات، دانشجویان
    Abstract
    Abstract This study aims to determine factors which make students to cheat on their exams. 363 students (both male and female) selected through stratified sampling from the Faculty of Engineering, Science and Psychology and Educational Sciences were asked to answer the questions which assess the mean and factors effecting on students cheating on exams. Reliability of the questionnaire was 0.85 through Cronbach's alpha. To analyze the data, statistical software SPSS and LISIREL were used. Statistical properties, such as frequency, mean, and standard deviation of the strain and the inferential were analyzed by chi-square, analysis of variance (ANOVA) and (MANOVA) and tukey test. The results showed that the cheating frequency on exams is at average level. Students stated that they observed between two to five students that cheating on exam. Looking at peer's papers, brining unauthorized notes and talking to each other were the most common cheating practices. The study also found that there is no difference between male and female students in the amount of cheating. About factor's effecting on cheating, the results indicate that several different factors increase the students' tendency to cheat on exams. These factors compromise phychological, social, and educational, peer and monitoring factors. Also this study didn't find any difference between male and female students related to the reason of cheating. But there were some differences in this issue between Faculties. Finding show that for the students of the Faculty of Science, phychological factor and for the students of Faculty of Psychology and Educational Sciences, family factors have the greatest role in students' tendency to cheating. Key words; cheating on exams, student