عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه ویژگی حرفه ای اعضای هیات علمی با نظر آنان در مورد فرایند خود ارزیابی تدریس یادگیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74145;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2451
    تاریخ دفاع
    ۱۹ دی ۱۳۹۱

    چکیده نقش مهم و حیاتی نهاد دانشگاه در پیشرفت کشور بر کسی پوشیده نیست. در این میان نقشی که استادان در تربیت دانشجویان و راهنمایی آنان به افق های روشن برعهده دارند، از جمله موضوعات مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در دانشکده های مختلف نشان داده شده است که اثر بخشی تدریس یک عضو هیات علمی در مقایسه با مشاوره دانشجویان ، وظایف اداری گروه ، فعالیت های پژوهشی، چاپ آثار علمی و خدمات علمی و خدمات عمومی در نمایان شدن مقبولیت او اهمیت بیشتری دارد. خود ارزیابی یا ارزیابی درونی فرآیندی است که از طریق یک واحد آموزش عالی ، افراد حرفه ای را بر میانگیزاند تا از طرفی نقاط ضعف واحد و از طرف دیگر به کشف راه های فائق آمدن برآنها مبادرت بورزند. پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن رابطه ویژگی های اعضای هیات علمی با نظر آنان در مورد خودارزیابی تدریس یادگیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1390-91 انجام شد. روش پژوهش توصیفی –همبستگس و ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای شامل د و قسمت می باشد. قابلیت اعتماد پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 0.95 حاصل شد. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی است که شامل 44 نفر می باشد. به دلیل کم بودن تعداد جامعه آماری از روش سرشماری کامل برای نمونه گیری استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل از روش آماری ناپارامتری کایاسکوئر استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که 40.4% اعضای هیات علمی سابقه تدریس بالای 10 سال دارند که اغلب آنها بالای 20 سال هستند. 91.4% مدر ک تحصیلی دکتری دارند که از بین آنها 51.4% داخل کشور و 28.1% خارج از کشور مدرک را اخذ کرده اند. 71.4% دروه های تخصصی را گذرانده اند و 28.6% نگذرانده اند. 57.1% کارگاه های آموزشی تدریس یادگیری را نگذرانده اند و 42.9% گذرانده اند. همچنین نتایج نشان می دهد که افرادی که سابقه کاری بیشتری دارند نظر مساعدتری نسبت به خودارزیابی ندریس داردند و اینکه اساتید می بایست در تعیین تکالیف و پایش آنها توجه بیشتری داشته باشند چرا که نتیج در خود ارزیابی آن را ضعیف نشان داد. همچنین نتایج نشان داد به مواردی همچون ارزیابی مستمر دانشجو و ترغیب دانجویان به پرسش در مورد مطالب درسی از طرف استاد باید توجه بیشتری شود. همچنین سازماندهی مطالب درسی به وسیله مدرس نیز نسبتا مطلوب ارزیابی شده که می بایست به آن توجه بیشتری بکنند. دیدگاه اعضای هیات علمی نسبت به خودارزیابی تدریس در سطح کاملا مطلوب ارزیابی شد. بین ویژگی های حرفه ای و خودارزیابی تدریس یادگیری اعضای هیات علمی رابطه معناداری وجود ندارد و شدت همبستگی ضعیف است. کلید واژه: ویژگی حرفه ای، هیات علمی، خودارزیابی، تدریس_ یادگیری، دانشگاه تهران
    Abstract
    Don’t hidden important vital role of university in development country. The role that was responsible faculty member in their education and guidance to bright horizon is important object that most be consider. Operation evaluation of faculty member in compared to students consolation, office task of group, search activities, published sciatica work and public service have must important in peer acceptance. Self-evaluation or internal evaluation is a process which a unit of higher education motivates professionals to get enthusiastic, on one had to reveal the weaknesses of unit and on the other hand explore the ways to over-come these weaknesses. This paper with purpose determine relationship characterics professional of faculty member with self-evaluation process of Teaching-Learning in the Faculty of Psychology and Educational University of Tehran in academic years 1390-91.searche method is descriptive-correlation and implement measure is questionnaire include two parts. Reality and validity based alpha coefficient obtained 0.95.statectical society is total faculty member faculty that include 44 persons. Because low number of faculty member use from method complete census for sampling. In other to analysis use method chi square convolution showed that 40.4% present of faculty member have above 10 years teaching experience that most is above 20 years. 91.4% present are PHD that 51.4% present inter and 28.1% present outer.havent passes specialized courses 28.6% present and have passed 71.4% present.havent passes teaching learning workshop57.1% present and have passes 429% present. The results also showed that persons who have more work experience their Teaching evaluations are more favorable and faculty members should be more focus on the tasks and monitoring their because showed poor results in its self-evaluation. Results also showed To include continuous assessment of students and encourage students to ask questions The teacher should pay more attention to the course content. The materials organized by faculty member appropriate assessment That should be more attention. self-evaluation of teaching learning is evaluate Highly desirable. There is no significant relationship between characterize faculty member and self-evaluation of teaching learning. Intensity correlation is weak to say no. Key word :Professional Characteristic Faculty Member,Self-Evaluation ,Teaching,Learning.University Of Tehran