عنوان پایان‌نامه

حل مدل ریاضی جدید



    دانشجو در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حل مدل ریاضی جدید" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی صنایع
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2578;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62275
    تاریخ دفاع
    ۲۶ دی ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    فریبرز جولای

    یک راهکار اساسی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ترابری کالا و مسافر، طراحی صحیح شبکه های حمل و نقل و ترابری می باشد. مسأله مکان یابی هاب ها (واسطه های توزیع) با هدف طراحی انواع شبکه های توزیع به عنوان یکی از مسایل مهم در زمینه های مختلفی از زندگی روزمره از جمله جابجایی مسافر در شبکه های هواپیمایی، دریافت و ارسال محموله های پستی، ارتباط و حمل و نقل عمومی مطرح می باشد. مقوله مهمی که در این پایان نامه بدان پرداخته می شود بحث اولویت خدمت دهی به محصولات با توجه به درجه اهمیت آنها است. بدین معنی که برخی محصولات نیاز به سرویس دهی آنی برای ارسال از هاب ها دارند. بالطبع این موضوع، محصولات با اولویت پایین تر مجبور به انتظار در صف می باشند. نمونه کاربردی این مسأله را می توان در سیستم های پست سفارشی و انبارهای متقاطع هنگامی که محصولات فاسدشدنی یا خطرناک به انبار وارد می شوند مشاهده کرد. بنابراین در این پایان نامه مدل جدید چندهدفه مکان یابی هاب مرکز با تعداد هاب مشخص و سیستم اولویت محصولات ارایه می شود. به دنبال پیچیدگی مسایل مکان یابی هاب، از الگوریتم فرا ابتکاری بهینه سازی انبود ذرات (MOPSO) ، برای حل مدل پیشنهادی، استفاده خواهد شد. جهت ارزیابی کارایی و توانایی الگوریتم پیشنهادی، جواب¬های پارتو الگوریتم پیشنهادی با خروجی الگوریتم های NSGA-II و PAES مقایسه شدند و برتری الگوریتم پیشنهادی در شاخص های مختلف مقایسه ای، مشاهده می شود.
    Abstract
    Increasing transport demand, with growth of social welfare and economic development is inevitable. Transportation services with affordable prices, also, have many advantageous in the development of many countries. A basic approach to energy efficiency in transportation of goods and passengers is designing the optimum transportation network. Hub location problem with designing the optimal transportation network, deals with variety aspects of daily life including: airline passenger transportation, postal delivery system and public transportation system. Due to the above mentioned applications of hub location problem, a new multi-objective hub center problem has been proposed for minimizing the total transportation cost and the maximum transportation time between each pair of nodes in hub network simultaneously. In this thesis, a priority system is considered for entering flow to the hub. In order to handling this system, an M/M/c queuing system is applied. Due to the complexity of the hub center problem, a multi-objective particle swarm optimization (MOPSO) is proposed for solving large size problems. The performance of the proposed algorithm is also compared with the results of NSGA-II and PAES algorithms. Finally, it was concluded that the proposed algorithm was superior to NSGA_II and PAES. Keywords: Hub Location, Hub Center Problem, Meta Heuristic Algorithm, Multi-objective Particle Swarm Optimization, Multi-objective Problem, Queuing System.