عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی تصویر فرشتگان در هنر بیزانس ونگارگری ایران قرن ۱۰- ۹
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7977;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42641
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سمیه علیپورشانجانی
- استاد راهنما
- اصغر کفشچیان مقدم
- چکیده
- تصویر فرشتگان در دو هنر بیزانس و نگارگری قرون 9و10 ه.ق دارای ویژگی های مشترک وتفاوتهایی در مفاهیم وشیوه های تصویری است .در این پایان نامه تلاش شده است این ویژگیها به وسیله شناخت مفاهیم مورد استفاده هنرمندان این دو حوزه وهمچنین بررسی وتحلیل تصاویرفرشتگان به جامانده ازاین دو هنرشناسایی شوند. پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی تطبیقی تصویر فرشتگان هنربیزانس ونگارگری قرون 9 و10 ه.ق می پردازد.چنانکه ، فصل اول شامل مفاهیم فرشته شناسی در ایران پیش وبعد از اسلام ومسیحیت با تکیه برقرآن کریم و کتب مقدس میباشد.فصل دوم در برگیرنده بررسی تصاویر فرشتگان از منظر مفاهیم ،نمادهای به کارگرفته شده وساختار تصویری، در هنربیزانس ونگارگری قرون 9 و10 ه.ق می باشد. در فصل سوم به بررسی تطبیقی تصویر فرشتگان از منظر موضوعی وساختاری- فرم،رنگ وترکیب بندی- پرداخته خواهد شد.در فصل چهارم به بررسی تطبیقی ،چهار اثر از هنر بیزانس و چهار نگاره از هنر نگارگری قرون 9و10 ه.ق به صورت موردی خواهیم پرداخت .
- Abstract
- Angel paintings in the Byzantine art and the ninth _tenth century A.H. (anno hegira) Iranian paintings have common characters and differences in picture senses and styles. In this thesis, it is tried to be recognized these characters to Recognize using senses of artists in two areas and also review remaining angel pictures of these two arts. This thesis compare angel pictures in the Byzantine art with the ninth _ tenth century A.H Iranian painting in four chapters. The first chapter includes angel recognition in Iran (before and after Islam) and Christianity by the Koran and Holy Books. The second chapter includes reviewing angel pictures from different aspects: senses, using symbols and structure in the Byzantine art and the ninth _tenth century (A .H) Iranian painting. The third chapter compare angel pictures from different aspects: Subject, structure, form, color, composition. The fourth chapter compare four pictures of the Byzantine art and four pictures of the ninth_tenth century (A.H) Iranian painting one by one.