عنوان پایاننامه
بهینه سازی یک مساله زمانبندی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56092
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- عبدالله محمدی
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- انبارداری متقاطع یک مفهوم جدید در زمینه¬ی زنجیره¬ی تأمین می¬باشد که وظیفه¬ی آن دریافت, یکپارچه¬سازی و ارسال کالاها در زنجیره¬ی تأمین می¬باشد. از آنجا که معمولاً کالاهای ارسالی از تأمین¬کنندگان در زنجیره¬ی تأمین به صورت کمتر از یک کامیون می¬باشد یا از یک مبدأ به مقاصد مختلف می¬باشد, برای رسیدن به صرفه¬ی اقتصادی در حمل, انبار متقاطع کالاهای دریافتی را با توجه به مقصد جمع¬آوری نموده و پس از یکپارچه¬سازی آنها را در یک (یا چند) کامیون کامل که به یک مقصد می¬روند بارگیری می¬کند. این مفهوم پس از اولین کاربردهای خود در یک شرکت خرده¬فروش و اثر موفقیت¬آمیز آن بر کاهش هزینه¬ها و سرعت پاسخگویی به مشتری مورد توجه قرار گرفت بطوریکه در دهه¬ی اخیر تحقیقات زیادی در مورد مسائل مختلف مربوط به این موضوع چه به صورت کاربردی و چه تئوریک انجام گرفته است. مسائل موجود در سطح عملیاتی انبار متقاطع را می¬توان به سه دسته مسائل تخصیص درب, انبارش و زمان¬بندی تقسیم نمود. دراین تحقیق یک مدل دوهدفه جهت تخصیص درب¬ها, زمان-بندی کامیون¬ها و انبارش موقت کالاها با قابلیت کاربرد در ترمینال امانات پستی ارائه شده است. به دلیل نرخ بالای کالاهای ورودی در این نوع انبارها یکی از توابع هدف را به صورت حداقل-کردن جریمه¬ی ناشی از انتخاب مسیرهای غیر مستقیم انتخاب نموده¬ایم. همچنین با آنکه در مسأله¬ی مورد نظر امکان انبارش موقت هم وجود دارد اما به دلیل آنکه انبارش حتی به صورت موقتی هم عاملی هزینه¬زا می¬باشد, تابع هدف دوم را حداقل¬کردن وزنی میزان انبارش قرار دادیم. برای حل مدل پیشنهادی یک رویکرد دقیق بر مبنای محدودیت اپسیلون تقویت¬شده ارائه شده و در نرم¬افزار حل مسائل ریاضی GAMS پیاده¬سازی شد.
- Abstract
- Cross docking is a new concept in supply chain management which its task is to receive, consolidate and send the shipment in supply chain. Usually the shipments are in less than truck load quantities and are sent to multiple destinations. For the purpose of gaining economy of transportation, cross dock collects and consolidates the shipments from multiple sources to single destination into one (or more) full truck load quantity. After the first successful application of this concept in the transportation of goods for a retailer company in reducing costs and customer responsiveness; attentions have been focused on this concept such that many applied and theoretical researches have been done on this subject in the last decade. Operational problems arising at the cross dock can be divided into three categories including: door assignment problems, staging problems and scheduling. In this research a two-objective model has been developed for door assignment, truck scheduling and staging, which is applicable in postal service terminals. Because of high rate of incoming shipment in such terminals, for the purpose of minimizing the congestion inside the terminal, one of the objectives is set to be minimization of total penalty due to not selecting direct paths for handling the shipments from receiving doors to sending doors. Also, because storage is a costly and unpleasant activity, the other objective is set to minimize the total weighted storage quantity. An exact algorithm using augmented ?-constraint method is proposed for solving the problem which is implemented in GAMS software.