عنوان پایاننامه
مساله مسیر یابی وسایل نقلیه
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2424;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59314
- تاریخ دفاع
- ۲۷ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- عاصفه حسنی گودرزی
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- یکی از مهمترین مباحث در زمینه مدیریت زنجیرهی تأمین، کنترل کارا و موثر جریان فیزیکی محصولات در سرتاسر زنجیره تأمین است. به همین جهت، امروزه بسیاری از سازمانها و تولیدکنندگان درصدد یافتن راهی به منظور کاهش هزینههای مربوط به توزیع کالا و مواد خام میباشند. یکی از روشها، استراتژی انبارداری متقاطع است که با هدف فراهم آوردن امکان ترکیب محموله ها با اندازه های مختلف و مقصد نهایی مشترک، به منظور استفاده ی کاراتر از وسایل نقلیه و نهایتاً کاهش هزینه های اقتصادی به وجود آمدهاند. در این پایاننامه، برای نخستین بار در ادبیات، یک مدل ریاضی چند هدفه ارائه شده است که برای ارسال قطعات، کالا و مواد خام از تأمینکنندگان به مصرفکنندگان (خردهفروشان)، مسأله مسیریابی با امکان جداسازی سرویسدهی در نقاط تامین و تقاضا را در استراتژی انبارداری متقاطع در نظر میگیرد، علاوه بر این، فرض وجود محصولات مختلف با حجمهای مختلف را در شبکهی زنجیرهی تأمینی که تمامی نقاط آن دارای پنجره زمانی نرم هستند، مطرح میکند، به گونهای که اهداف مدل به صورت 1) حداقلسازی مجموع هزینه های سفر، شامل هزینه ی طی مسیرها و هزینهی عملیاتی استفاده از وسایل نقلیه جهت برآوردن تمامی نیازهای حمل و نقل و 2) حداقلسازی مجموع زمان تخطی از پنجره زمانی مربوط به گرهها (دیرکرد و زودکرد) تعریف میشود. سپس سعی گردیده است تا با توجه به ماهیت NP-hard بودن و پیچیدگی مدل طراحی شده، با استفاده از الگوریتم رقابت استعماری چندهدفه ، جوابهای نزدیک به بهینه برای مسأله ایجاد گردد. به نحوی که کیفیت جواب و دیگر شاخصهای در نظر گرفته شده توسط الگوریتم حل پیشنهادی، با دو الگوریتم دیگر ژنتیک بر پایه ناچیرگی و پارتوی آرشیو شده مقایسه و برتری این الگوریتم نشان داده شد.
- Abstract
- Efficient method to control the flow of materials and products is one of most important issues in a supply chain. Thus most of suppliers try to find a way in order to minimize total cost of distribution of product. Cross docking is one of these strategies, in which consolidation of goods with the same final destination is possible to efficient use of vehicles and reducing costs. In this thesis a multi objective model is presented for the first time in which part and products are sent from suppliers to retailers considering cross docking with splitting services in delivery and pickup nodes. Furthermore, it is assumed that there are various parts with various volumes in the supply chain network in which all nodes have soft time windows. Two objective functions considered here are I. minimizing total travel cost including operational and transportation cost, II. minimizing the time of violating time window of each node (earliness and tardiness). Since this problem is known as NP-hard, a multi-objective imperialist competitive algorithm (MOICA) is proposed to solve the problem, and the related results are compared with the results achieved by non-dominated sorting genetic algorithm-II (NSGA-II) and Pareto Archived Evolution Strategy (PAES) in the quality metric and some other metrics. The computational results show the superiority of the proposed algorithm to the NSGA-II and PAES.