مولفه های تاریخ نگاری سید جعفر شهیدی
- رشته تحصیلی
- تاریخ - تاریخ اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 1764;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56143
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- کبری وطن دوست
- استاد راهنما
- حسن حضرتی
- چکیده
- پژوهش حاضر با عنوان«مولفه های تاریخ نگاری سید جعفر شهیدی» براساس این نظریه که هر مورخ تعلق به یک مکتب تاریخ نگاری دارد، و با توجه به آن شواهد تاریخی را تبدیل به حقیقت تاریخی می کند، درصدد دریافت چیستی مبانی تاریخ نگاری و تاریخ نگری شهیدی برآمد. و براین اساس مدعای خود را چنین قرار داد که شهیدی با بهره گیری از نقد منابع اصلی و با رویکردی تحلیلی و تاریخی به تبیین تحولات تاریخی برآمده و در این راه گاه تحت تاثیر دیدگاه-های کلامی نیز قرار گرفته است. به منظور اثبات یا رد مدعای بالا، ضروری بود بیش از هر چیز به توصیف و تحلیل آثار تاریخی شهیدی پرداخته شود و در نهایت با بررسی آنها، به این نتیجه رسیدیم که شاکله¬ی نگرش وی به تاریخ، علمی و در عین حال در پیوند با اعتقادات دینی است. نقطه آغازین این نگرش در کنار استفاده از تاملات و سازمان فکری و عقلانی شهیدی، نزدیکی فراوانی با آموزه¬های شیعی دارد. همین آموزه¬های شیعی که بر پایه¬ی بنیان¬های عقلی استوار شده اند، نگرش تاریخی یا تاریخ نگری شهیدی را صورت بندی می نماید و از طرفی دیگر شیوه تاریخ نگاری شهیدی در نقل تاریخ بر این استوار است که منازعات قبیله ای عرب همگام با گسترش اسلام، و چالش عملکرد اقوام مختلف سرزمین های مفتوحه با حکام اموی و عباسی، در نابسامانی حوادث تاریخ نقش داشته و از سویی دیگر تأخیر در تدوین اسناد تاریخی، موجب از بین رفتن و تحریف بخش زیادی از تاریخ گردیده است. واژه های کلیدی:شهیدی، تاریخ، تاریخ نگری، تاریخ نگاری
- Abstract
- This research by the title “Seyyed Jafar shahidi’s historiography components” the theory that every historian belongs to one historiography doctrine, and converts historical evidence to historical reality according to it, sought comprehension of quiddity of shahidi’s historiography and philsophic history basics. And accordingly has claimed that shahidi has explained historical vicissitudes using a review of main resources and by an analytical and historical approach and in this way is sometimes affected by theological perspectives too. In order to prove or disprove the claim above, it was necessary to explain and analyze shahidi’s historical works and finally by surveying them, we came into this conclusion that configuration of his attitude towards history, is scientific and yet connected with religious beliefs. Starting point of this attitude besides using shahidi’s contemplations and mental and intellectual structure, is so close to shia doctrine. These shia doctrine that are based on intellectual basics formulates shahidi’s historical attitude and on the other hand, shahidi;s historiography method in telling history is based on that arsb tribal battles along with Islam propagation, and performance challenge of people in conquered lands with Umayyad and abbasid rulers, has played a role in chaos of history events and on the other hand, delay in compiling historical documents, has caused loss and distortion of a large part of history. Key word: shahidi, history,philosophic history, historiography