ارزیابی وضعیت سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی بر اساس سطوح آزمون بین المللی پرلز در شهر یزد
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57735
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدرضا فاتح
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر ارزیابی وضعیّت سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در سنجش تشخیصی و تراکمی براساس سطوح آزمون بینالمللی پرلز میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایههای چهارم ابتدایی شهر یزد بودهاند. گروه نمونه شامل یازده مدرسه و 11 کلاس درس جمعاً شامل 456 نفر دانشآموز است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزارهای جمعآوری اطّلاعات آزمون سواد خواندن میباشند که کارشناسان گروههای آموزشی روایی محتوای آن را تأیید کردند و پایایی آزمونها با بهرهگیری از روش بازآزمایی 92/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که: 1. بین توانایی تمرکز و بازیابی اطّلاعات دانشآموزان، در سنجش تشخیصی با سنجش تراکمی تفاوت وجود دارد. 2. بین توانایی استنباط مستقیم دانشآموزان، در سنجش تشخیصی با سنجش تراکمی تفاوت وجود دارد. 3. بین توانایی تفسیر و تلفیق ایدهها و اطّلاعات دانشآموزان، در سنجش تشخیصی با سنجش تراکمی تفاوت وجود دارد. 4. بین توانایی دانشآموزان در بررسی و ارزیابی محتوا، زبان و عناصر متنی (قضاوت) در سنجش تشخیصی با سنجش تراکمی تفاوت وجود دارد. 5. بین سطوح مهارت خواندن در هر آزمون به تفکیک جنسیت تفاوت وجود دارد. واژههای کلیدی: سواد خواندن، آزمون بینالمللی پرلز، تمرکز و بازیابی اطّلاعات، استنباط مستقیم، تفسیر و تلفیق دادهها و اطّلاعات، بررسی و ارزیابی محتوا.
- Abstract
- Abstract The main purpose of this study is to evaluate the status of fourth grade elementary school students' reading literacy based on the levels of Pirls international examination. Whole Yazd fourth grade elementary school students are the statistical society of this study. The sample group consists of 11 schools, 11 classes, and totally 456 students who were selected by multi-stages cluster based random sampling method. Reading literacy examinations are data collecting implements that educational experts have confirmed their content reliability and the validity of exam was obtained by 92% retest approach. The results show that: 1. There is a difference between diagnostic and summative evaluations with regard to students' concentration and retrieval of information ability. 2. There is a difference between diagnostic and summative evaluations with regard to students' straight forward inference ability. 3. There is a difference between diagnostic and summative evaluations with regard to students' information and ideas interpretation and integration ability. 4. There is a difference between diagnostic and summative evaluations with regard to students' content examining and evaluating, language and textual elements (assessment) ability. 5. There is a difference between the levels of reading literacy with regard to students' gender in each test. Key words: Reading literacy, Pirls international examination, concentration and retrieval of information, straight forward inference, information and data interpretation and integration, content evaluation and analyzing.