عنوان پایان‌نامه

تاثیر آموزش گروهی هوش و هیجانی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی پسر شهر شهریار



    دانشجو در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر آموزش گروهی هوش و هیجانی بر تاب آوری و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی پسر شهر شهریار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55906
    تاریخ دفاع
    ۱۳ دی ۱۳۹۱

    چکیده: در پژوهش حاضر نقش آموزش گروهی هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش تاب آوری مورد بررسی قرار گرفت روش پژوهش از نوع تجربی (طرح پیش آزمون - پس آزمون) با گروه کنترل بوده است. بدین منظور، ابتدا از بین دبیرستان های شهر شهریار به روش تصادفی چند مرحله ای دو مدرسه و از آن تعداد 200 دانش آموز به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آن گاه برای اندازه گیری متغییرهای پژوهش از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(1992) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد و تعداد30 دانش آموز غربال شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای ، برنامه آموزش هوش هیجانی آموزش داده شد. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی، رابطه منفی معنی داری وجود دارد . آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری و مؤلفه های آن شامل: پرخاشگری فیزیکی ، پرخاشگری کلامی و خشم و خصومت در نوجوانان تأثیر معنی داری دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی بر پرخاشگری نوجوانان دارای اثر منفی است، .همچنین هوش هیجانی بر نمره کلی تاب آوری اثر مثبت و معنی داری نشان داد . کلمات کلیدی : هوش هیجانی ،‌ پرخاشگری ،‌ تاب آوری
    Abstract
    Abstract: The present study is intended to investigate the role of Emotional Intelligence group training on reducing aggression and increasing resiliency .The research method was an empirical one(pre-test - post-test) with a control group .For this purpose, at first two high schools from Shahriar were selected by multi - stage random sampling .After that 200 students who were randomly selected participated in the study .Then for the measurement of the research variables ,Boss and Perry’s Aggression Questionnaire (1992) and Conner and Davidson’s Resiliency Scale (2003) ,were used to screen 30 students .After that these students were randomly divided into two groups: experimental group and control group. Experimental group received 8 sessions of 90 minutes EI training .This study showed that there is a significant negative correlation between emotional intelligence and aggression among aggressive adolescentsEmotional intelligence training on teens has a significant effect on aggression and its components, including : Physical aggression, Verbal aggression, Anger, Hostility Therefore, We can conclude that emotional intelligence is negatively correlated with aggression in adolescents. In addition, there is a significant positive relationship between emotional intelligence and resiliency score . Keywords: Emotional intelligence, Aggression, and Resiliency