اثر بخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری بر خود تمایز یافتگی و بهزیستی روان شناختی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58123
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- الهام دارابی
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر خود تمایز یافتگی و بهزیستی روان شناختی میباشد. روش این پژوهش از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران بود. از این میان 30 نفر از دانش آموزانی که در پرسشنامه خود تمایز یافتگی اسکورون و اسمیت و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف دارای نمرات پایینی بودند به تصادف انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در مشاوره گروهی شناختی – رفتاری شرکت کردند و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از گذشت دو ماه از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کو واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که خود تمایز یافتگی و بهزیستی روان شناختی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معنا داری افزایش یافته است. نتیجه نشان داد که مشاوره گروهی شناختی - رفتاری می¬تواند در افزایش خود تمایز یافتگی و بهزیستی روان شناختی موثر میباشد. کلید واژهها: مشاوره گروهی شناختی- رفتاری، خود تمایز یافتگی، بهزیستی روان شناختی
- Abstract
- Abstract: The purpose of this study was to examine the effects of group counseling with CBT approach on differentiation of self and psychological well-being of students. The study used pretest – posttest design with control group. The sample population were girl high school students from Tehran city. After administration of differentiation of self inventory (DSI) and Psychological well- being scale, 30students with low scores in differentiation of self and psychological well- being were selected and randomly referred to control and experimental groups. The experimental group took part at 8 - sessions group counseling with CBT approach. The obtained data was analyzed by statistical method of covariance analyze. The results demonstrated that differentiation of self and psychological well-being were significantly increased in experimental group compared with the control group. This study showed that group counseling with CBT approach can improve differentiation of self and psychological well-being in girl high school students. Keywords: differentiation of self, psychological well-being, group counseling with CBT approach