عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره تمرین بدنی منتخب بر رشد ادراکی۰حرکتی وتعاملات اجتماعی کودکان ۱۰-۷ سال مبتلا به اختلال طیف اتیسم
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1088;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63956
- تاریخ دفاع
- ۱۳ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- ندا مهتری احمدآبادی
- استاد راهنما
- محمود شیخ
- چکیده
- هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرینات بدنی منتخب بر رشد ادراکی حرکتی و تعاملات اجتماعی کودکان (7 تا 10سال) مبتلا به اختلال اتیسم میباشد. به همین منظور 18 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم را به صورت تصادفی انتخاب کردیم. پس از اینکه مهارتهای حرکتی شرکتکنندگان توسط آزمون تبحر حرکتی بروئنینکس ازرتسکی و تعاملات اجتماعی آنها توسط آزمون گیلیام سنجیده شد، شرکتکنندگان در دو گروه همگن تقسیمبندی شدند. سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیمبندی شدند. برنامهی تمرینی استفاده شده در این مطالعه، براساس برنامهی تمرینی اسپارک میباشد که شامل 15 دقیقه گرم کردن، 10 دقیقه برنامهی تمرینی مهارتهای ظریف، 10 دقیقه برنامهی تمرینی مهارتهای درشت، 10 دقیقه سرد کردن میباشد. این برنامهی تمرینی به مدت 46 جلسه برای گروه تجربی مورد استفاده قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود پرداختند. پس از پایان جلسات تمرینی پسآزمون مهارتهای ادراکیحرکتی و تعاملات اجتماعی برای هر دو گروه به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، از روش استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشاندهندهی این موضوع است که تمرینات بدنی منتخب تاثیر معنیداری بر مهارتهای ادراکی حرکتی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم داشته است.
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effects of a series of selected physical trainings on perceptual motor development and social interaction among the children (7 to 10 years) with Autism Spectrum Disorder (ASD). For this purpose, 18 children with ASD were randomly selected. After participants motor skills were tested by Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) and their social skills were tested by GARS-2 in pre test, they were divided into two homogeneous groups. The participants were randomly divided into control and experimental groups. The training program used in this study was based on Spark training program, that included 15 minutes of warm up, 10 minutes training of fine motor skill trainings, 10 minutes training of gross motor skills and 10 minutes cool-down. The procedure was applied to the experimental group for 48 sessions whereas the control group Continued doing their routine daily motor activity. At the end, the post-test was held for both motor skills and social interactions for two groups. Data analysis was done, using statistical indicators such as frequency, mean, and standard deviation, In addition to paired sample T test and independent sample T test were used as an analytical methods. The results show that the selected physical trainings have significant affects on both perceptual motor skills and social interactions among the experimental group While the control group showed no such thing.