تحلیل عناصرساختاری بخش مرکزی شهرهای کوچک تک هسته ای وتدوین سیاست های طراحی حرکت وترددپیاده وسواره درآن(شهراسفراین)
- رشته تحصیلی
- طراحی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55928
- تاریخ دفاع
- ۰۶ دی ۱۳۹۱
- دانشجو
- اسما متین پور
- استاد راهنما
- بهناز امین زاده گوهرریزی
- چکیده
- یکی از ویژگی های شهرهای کوچک تک هسته ای وجود یک مرکز اصلی در بخش مرکزی یا همان مکان اولیه پیدایش شهر می باشد. مرکز شهرهای کوچک به نوعی تمام خدمات و نیازهای اصلی ساکنین این نوع از شهرها را تأمین می کند، به همین خاطر روزانه با مراجعه تعداد زیادی از افراد سواره و پیاده روبرو می شود. این مسئله به مرور زمان بخصوص وقتی که شهر و ساختار آن نتواند با رشد جمعیت، توسعه پیدا کند، مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با بخش مرکزی و ساختار آن، مشکلات مربوط به دسترسی سواره و پیاده به این بخش از شهر می باشد. وقتی که شهر رشد می کند و جمعیت افزایش می یابد، اما بخش مرکزی هیچ تغییری هم راستا با توسعه شهر نمی کند، به مرور نمی تواند پاسخگوی تردد افراد باشد و مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. دیدگاه های موجود در ارتباط با ساخت عمومی شهرها و ساختار شهر بیشتر به نحوه شکل گیری کالبدی و عملکردی سکونتگاه ها، عناصر اصلی استخوان بندی شهر و نحوه ارتباط این عناصر با هم می پردازد، به نحوی که می توان این عناصر را در قالب ساختار شهر گرد هم آورد. ساخت عمومی شهرها عمدتا توسط عوامل طبیعی مانند رودخانه ها، زمین های حاصلخیز و ... و عوامل مصنوع نظیر خطوط راه آهن، شبکه ها و خیابان ها، سازمان فضایی، محله بندی و الگوی شکل گیری مراکز مشخص می گردند. نظریه های مربوط به ساختار شهر نیز به عناصر اصلی ساختار مانند شبکه های دسترسی، فضاهای عمده فعالیتی و فعالیت های اصلی و ارتباط بین آنها توجه دارد و ساختار شهر را در لایه های مختلف کالبدی، عملکردی، ارتباطی، فضایی و غیره مورد بررسی قرار می دهد. باتوجه به موضوع مورد نظر یعنی تحلیل عناصر ساختاری بخش مرکزی شهرهای کوچک تک هسته ای و تدوین سیاستهای طراحی حرکت و تردد آسان پیاده و سواره در آن، در فصل اول به بیان کلیات و روش شناسی تحقیق و در فصل دوم به مبانی نظری مرتبط با موضوع، شامل تعاریف و تجارب مختلف در این زمینه و موارد دیگر پرداخته می شود. در فصل سوم، شناخت و تحلیل محدوده مورد نظر مورد بررسی قرار خواهد گرفت که دربرگیرنده اطلاعاتی در ارتباط با شهر اسفراین به عنوان حوزه فراگیر و همچنین بخش مرکزی تحت عنوان حوزه بلافصل می باشد. در فصل آخر گزینه های طراحی ارائه خواهد شد و هرکدام ارزیابی می شوند و در نهایت به معرفی طرح جهت رسیدن به اهداف مورد نظر و پاسخ به سوالات اولیه پرداخته خواهد شد. در تمامی بخش ها تأکید بر ساختار ارتباطی و شبکه حمل ونقل و دسترسی می باشد. واژگان کلیدی: ساختار شهر، شهرهای کوچک، شهرهای تک هسته ای، بخش مرکزی شهرهای کوچک، شبکه دسترسی سواره و پیاده.
- Abstract
- One of the features of the smaller towns with central core or single core is emerging as the primary location. A full-service center in the small towns and cities to provide essential needs of residents, so many people today who are faced with cavalry and infantry .This problem create a lot of problems especially when the city can’t develop with population grows and its structure. One of the major problems associated with the central part of city and it’s structure is roadway and pedestrian access problems related to the section of the city. When the city grows and the population increases , however, no change in line with the development of the central part of the city, it can not be held accountable for their traffic and there will be many problems. Views of the public in association with the general construction of cities and urban structure consideres more to the physical shape and function of the habitat, the main elements of structure and how to connect these elements together, such that we can bring these elements together such as construction of the urban structure. The general construction of cities are known by natural factors such as rivers, fertile land and … and artificial factors such as railroads, and street networks, spatial organization, neighborhood scheme and formation’s pattern of centers, mainly.Theories of the urban structure notes to the main elements,such as access networks, major spaces of action and the relationship between them,too. And examines the structure in the different layers of the physical, functional, communicative, spatial and … . Due to the sightly subject ,analysis of the elements of structural of the single-core central towns and policies designed to ease the movement of traffic on foot and cavalry, the first season expresses overview of research methodology and the second season are paid on related theoretical includes definitions and different experiences in this area and others. In the third chapter,will be known and will be analysis casestudy that includes information about Esfarayen city as well as encompassing area and central part of Esfarayen city as the immediate area too. The final chapter will provide design options and are evaluated each of them and finally are introduce the project for achieving the desired objectives and responding to basic questions. In all sectors, the emphasis is on communication and transport network. Keywords: Urban structure, Small towns, Mononuclear cities, Central part of smaller town, Roadway and pedestrian access network.