عنوان پایان‌نامه

بررسی شیوه های موجود و مشکلات بودجه بندی در سازمانهای دولتی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن : مطالعه موردی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پس از جداسازی از دانشگاه تهران




    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55628
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    بیتا مشایخی

    دانشگاه تهران در میان موسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش‌عالی کشور از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره‌مند است که در زیر مجموعه خود سازمانها و موسساتی را بصورت اقماری مدیریت و راهبری می کند که موسسه ژئوفیزیک یکی از این موسسات می باشدکه با داشتن بخش های زلزله‏شناسی، ژئومغناطیس ، گرانی‏سنجی و مرکز لرزه نگاری کشوری یکی از واحدهای پر اهمیت محسوب می شود و همینطور یک مرکز ملی است که با داشتن اهدافی چون استفاده از داده‏های زمین‏لرزه‏ها جهت مطالعه خصوصیات ، انجام طرحهای پژوهشی ـ کاربردی در زمینه‏های مختلف ، همکاری نزدیک با مراکز لرزه‏نگاری کشور نقش مهمی در زمینه سازی پیشبرد اهداف علمی کشور دارد . فرایند بودجه دانشگاه تهران همچون سایر سازمانهای دولتی شامل یک سیکل از تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه شروع و با تصویب و اجرا و نظارت بر اجرای بودجه خاتمه میابد.و سپس پس از ابلاغ بودجه تصویب شده به دانشگاه تهران ،‌ سایر دانشکده ها نیز اعتبار تخصیصی خود را همین محل دریافت می دارند که در ازای اعتبار پرداختی اسناد هزینه خود را به دانشگاه ارسال میدارندکه این روند برای موسسه ژئوفیزیک هم به همین منوال ادامه داشته است و ‌مانند دیگر پردیس ها و دانشکده ها اعمال حساب داشته است اما از ابتدای سال 1389 تغییری در امر بودجه ریزی این موسسه صورت گرفت که در نتیجه آن بودجه این موسسه از بودجه کلی دانشگاه جدا و به طور مستقیم به بودجه دولتی وابسته و دارای ردیف بودجه جداگانه ای گردید که این امر تبعات مثبت و منفی ای برای این موسسه داشته است موسسه ژئوفیزیک از ابتدای سال 89 دارای ردیف بودجه جداگانه از دانشگاه تهران میباشد و خود به طور مستقل با تسلیم درخواست وجه به دارائی اعتبار دریافت و به هزینه قطعی منظور مینماید. ولی در این بین اشکالاتی موجود است و از جمله آن همانطور که در بخش قبلی ذکر شد دانشگاه تهران مبالغ اعتبار پرداختی به واحدها را بر حسب سرانه دانشجو و تعداد دانشجویان هر واحد تخمین زده و بودجه پیشنهادی را بر این اساس تعیین و بعد از تصویب و تامین اعتبار به واحدها پرداخت میکند . از جمله معایب تفکیک بودجه موسسه ژئوفیزیک میتوان به کسری بودجه در دو سال ابتدایی این جداسازی اشاره کرد که بر اساس عدم پیش بینی صحیح بودجه مصرفی انجام شده است که منجر به ضعف سیستم مالی این مرکز ملی و بروز مشکلات عدید
    Abstract
    University of Tehran among the organizations depending to the high education has a specific position which manages some proper subset organizations and institutes such as Institute of Geophysics. It’s the most important unit because of including different sections such as Seismology, Geomagnetic, Gravimetry, and the Iranian Seismological Center. Also, as a national center has an important role in improving scientific goals of country, because its aims deal with using of earthquakes data for study the characteristic features, doing practical research projects in various fields, cooperating with Iranian Seismological Centers closely. Process budget of Tehran University as other state organizations including cycle of preparing and suggesting the budget starts and ends with approving, implementation and supervision on implementing budget. After notification of the approved budget to Tehran University, Institute of Geophysics as other faculties has received its allocated credit by this place instead has sent cost documents to Tehran University, but budgeting in Institute of Geophysics has changed since 1389 so that its budget has been separated from general budget of Teheran University and directly depended to state budget, also it has gotten a separated budget line although this decision has had both advantages and disadvantages for Institute of Geophysics. As noted above, Institute of Geophysics has had separated budget since 1389. It gets credit by submitting requesting budget to department of finance in order to definitive cost independently. But these are some problems here. Because Tehran University estimates paid credit sums based on capitation and numbers of students of a faculty and determines the suggested budget to pay after approving and securing the credit to faculties. Among disadvantages of separating the budget, shortage of budget for this institute is mentioned for the two first years which is resulted incorrect prediction of consuming budget that re