عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی روایات آخرالزمانی در دین زرتشتی و سنت یهودی - مسیحی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی روایات آخرالزمانی در دین زرتشتی و سنت یهودی - مسیحی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4137;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67878
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    علی موقر
    استاد راهنما
    محمود جعفری دهقی

    در قرن حاضر کشفیات جدید باستان¬شناسی و مطالعات اخیر تاریخ ادیان باعث شده است تا مساله¬ی تاثیر گذاری اندیشه های زرتشتی بر دین یهود و به واسطه¬ی آن بر مسیحیت مورد توجه قرار گیرد. روایات آخرالزمانی یکی از عمده بخشهایی است که در مطالعات تطبیقی مورد توجه قرار گرفته است. مشابهت¬های ساختاریِ این روایات در آشوبهای آخرالزمان، سختی و صعوبت پیش از وقوع آخرالزمان و نقش یک موعود در بازآفرینی جهان آرمانی، در نگاه اول وجوه مشترک زیادی را بین ادبیات آخرالزمانی زرتشتی و یهودی- مسیحی می¬نمایاند. از سویی دیگر قطعیت در تاثیرگذاری روایات پاداش و جزای اخروی زرتشتی در ادبیات مسیحی باعث شده است تا درباره¬ی روایات آخرالزمانی نیز با همین قطعیت اظهار نظر شود. حال آنکه این امر نباید به نتیجه¬گیری زود هنگام درباره¬ی تاثیر و تاثر این دو ادبیاتِمتفاوتِ دینی بر هم و یا تطابق سهل-گیرانه¬ی پارامترهای آخرالزمانی آنها بیانجامد.در بخش عمده-ای از مطالعات تطبیقی انجام شده با موضوع آخرالزمان، بر شباهتهای ساختاری روایات و مقایسه¬ی آنها تاکید شده است، اما با توجه به تفاوتهایی که ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی در تبیین مفهوم هستی و غایت آن دارند، رویکردی که می¬توان برای نزدیک شدن به این مقوله مناسب دانست نگاهی است که در عین در نظر داشتن ساختارهای روایات موجود، به کارکرد پارامترهای آن در قالب و شاکله¬ی کلی شعور دینی نیز توجه داشته باشد. با این نگاه، برخی شباهتهای ساختاری در این روایات دینیبه لحاظ کارکرد آنها، حتی می¬توانند وجه تمایز محسوب شوند. از این منظر، بخش عمده¬ای از روایات آخرالزمانی یهودی مستقل¬ خواهند بود و می¬توان ادعا کرد اندیشه¬ی دینیِ یهود توانسته است با تکیه بر بنیانهایش و در طول زمان، ادبیات خاص خود را در باب آخرالزمان تبیین کند و ژانری را که اکنون به عنوان روایات آخرالزمانی می¬شناسیم در دل خود بپروراند.
    Abstract
    In this century archaeological discoveries and recent studies on the issue of religion shows the influence of Zoroastrian ideas on Judaism and Christianity. Apocalyptic narratives are one of the major areas of interest that has been cared in comparative studies. Structural similarities in apocalyptic narratives, hardship and difficulty before the end of the renewal of a promised utopia, at first glance represent a lot in common between Zoroastrianism and Judaeo-Christian apocalyptic literature. On the other hand, Certainty of the idea that declares reward and punishment in the hereafter Zoroastrian traditions has influence on Christian literature, has led to generalize the apocalyptic narratives with the same certainty to comment. However, It would be premature to draw conclusions about the impact and effect of the different religious literatures or simple matching the parameters of their apocalyptic issues. The emphasis of comparative studies done in the field of apocalyptic narratives , is on structural similarities. However, considering the differences between the religions of the Zoroastrian, Jewish and Christian in concept of life and its purpose, leads to the view that gives attention on the function parameters in the general form of religious consciousness and at the same time, studies narratives structures. With this view, some structural similarities in the religious traditions in terms of efficiency, it can even be considered apart. From this perspective, much of the Jewish apocalyptic narratives are independent. And Jewish religious thought is claimed to be able to rely on its bases has built their own literature about the apocalypse. And the genre that is known as apocalyptic narratives has been developed in its thoughts.