عنوان پایاننامه
بررسی صورتک در تمدن شرق(با نگاهی به ایران هند چین و ژاپن)
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57045
- تاریخ دفاع
- ۰۵ تیر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهرناز مشرفی
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی
- چکیده
- چکیده مطالعات جامعه شناسانه تاریخ، فرهنگ و هنر مردمان مشرق زمین بیانگر این نکته است که هر اثر هنری که در شرق خلق میشود، آمیختهای از تفکر و اعتقاد مردم و تاثیری که این تفکر در زندگی آنها دارد، میباشد. صورتک عنصری هنری، برخاسته از تمدن است که نقشی اساسی، موثر و گاه مقدس در مراسم آیینی- مذهبی، تجلیل از نیاکان و نمایشهای سنتی بر عهده دارد. صورتک مظهر قدرت و بزرگی و نمایانگر صفات و خصال نقشی است که روایت میکند. بررسی منابع گوناگون نشان داده است که صورتک در مراسم های آیینی- سنتی کشورهای مختلف از جایگاه ویژهای برخوردار است و صورتک پوشان بنا بر ریشههای فرهنگی و مذهبی خود، صورتکهای متفاوتی را بر چهره می زنند. از آنجایی که هدف از پژوهش حاضر بررسی صورتک در تمدن شرق (با نگاهی به ایران، چین، هند و ژاپن) است، در ابتدا به بررسی ریشههای تاریخی و فرهنگی صورتک در میان اقوام مختلف شرقی و نقش آن در پیدایش هنر نمایش پرداخته میشود و در ادامه مهمترین اشکال نمایشیِ با حضور صورتک، در چهار تمدن اصلی شرق ( ایران، هند، چین و ژاپن)، که تا به امروز به عنوان شاهکارهای نمایش سنتیِ صورتکی در آسیا به حیات خود ادامه داده اند، مورد بررسی قرار میگیرد. در قسمت عملی پژوهش، پس از مطالعات انجام شده در زمینه حضور صورتک در نمایشهای سنتی ایران، طراحی و ساخت خلاقه شخصیتهای نمایشی دوران صفویه با تکیه بر فرم ظاهری صورتکهای شبیه مضحک، مد نظر قرار گرفت. پس از خوانش معروف ترین شخصیتهای نمایشی دوران صفویه، چند شخصیت جهت طراحی و ساخت خلاقه صورتک انتخاب گردید. در طراحی این صورتکها سعی بر آن است تا از المانهای کوچک موجود در متون نمایشی برای نمایاندن وجوه شخصیتی هر کدام از شخصیتها استفاده شود. اما برداشت حسی، زاویه دید و استنباط شخصی طراح و سازنده از هویت شخصیتها نیز، در طراحی آنها تاثیر گذار بوده است. هدف اصلی از طراحی و ارائه این صورتک ها، نشان دادن فرصتهای بالقوه موجود در حوزه تصویرسازی، در زمینه طراحی و ساخت صورتک و طراحی گریم تئاتر میباشد.
- Abstract
- Abstract The socialist studies of history, culture, and Oriental art shows that each work of art which is produced in the East is amalgamation of people’s thoughts and beliefs and their effects on their life. Mask is an artistic element which is descended from civilization which has an essential role in religious ceremonies and rituals in order to commemorate the ancestors and traditional dramas. Masks are manifestation of power, greatness and representative of the features of the one to which they are attributed. Analysis of various sources has shown that mask has had a fundamental role in the rituals of different countries and mask wearers wore different masks according to their cultural and religious roots. As the aim of this research is a survey and analysis of masks in the Eastern civilizations (regarding Iran, India, China, and Japan), firstly the historical and cultural origins of masks among Eastern people, and its role in inauguration of drama are analyzed. In the following, the most important dramatic ways as well as mask that have been considered as the masterpieces of Asian mask dramas and have maintained their existence till present time are analyzed. In the practical section of the research, having done some studies about presence of masks in Iranian traditional drama, we analyzed design and production of safavie’s dramatic characters insisting on outward style of funny like masks. After doing research on the most famous characters of Safavie’s era, some characters are selected to be designed and made masks creatively. Making these characters, we are assumed to utilize minor elements in the text to display different dimensions of the characters. Yet subjectivity, point of view and personal taste of the designer and maker are highly influential in the outcome of their production. The major aim in design and presentation of these masks is to show the inherent possible chances in the realm of illustration, design and mask making and makeup design in