عنوان پایاننامه
عوامل موثر در پویایی دوره های آموزش ضمن خدمت ناحیه ۱ مشهد از نظر معلمان
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56076
- تاریخ دفاع
- ۲۱ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- جمیله حاج محمدنیاقالی باف
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه های معلمان درمورد عوامل موثر بر پویایی دوره های آموزشی ضمن خدمت آنان که توسط آموزش نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش طراحی و اجرا می شود ، انجام پذیرفته است . روشی که در این تحقیق از آن استفاده شده روش توصیفی از نوع پیمایشی است . جامعه آماری این پژوهش تمامی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 مشهد در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1532 نفر بوده که از آن میان تعداد 128 نفر از معلمان شرکت کننده در دور? ضمن خدمت ششم ابتدائی، به عنوان نمون? در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته در طیف پنج درجه¬ای لیکرت استفاده شده است که شامل : نقش محیط و امکانات آموزشی ، انگیزه معلمان ازشرکت در دوره ها، نقش مدرسین و روش های تدریس آنان، نحوه ارزشیابی و بازخورد آن، روابط مجریان برگزارکننده دوره ها با شرکت کننده ها، رضایت شغلی و نیازسنجی می باشد. بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش، پویایی دوره ها، قبل از هر چیز به نیازسنجی از معلمان نیاز دارد ، درک بهتر نیازهای آموزشی و انگیزشی معلمان درحد زیادی به افزایش پویایی دوره های ضمن خدمت و افزایش توانایی های علمی آنان می انجامد. رضایت اکثر معلمان از امکانات و تجهیزات آموزشی، محتوای علمی دوره ها، روش های تدریس مدرسین، روابط مجریان برگزارکننده دوره ها و نحوه ارزیابی دوره منجر به رضایت شغلی و بهبود عملکرد آنان در کلاس درس شده است . کلید واژه ها : پویایی ، دوره های ضمن خدمت
- Abstract
- The Factors Effective on the Dynamism of In-Service Training Courses from the Viewpoints of the Teachers Employed in Mashhad Education Department-District 1 The present research was conducted for studying the teachers’ attitudes about the factors effective on the dynamism of the in-service training courses designed and implemented by the Manpower Training Department of the Education Organization. The method employed in this research is descriptive- measurement. The statistical universe of this research is all of the elementary teachers of Mashhad Education Department- District 1 in the academic year 2011-12 including 1532 individuals from whom 128 teachers who participated in the in-service training course held for the teachers of the sixth year of elementary schools were selected as the accessible statistical samples. The researcher-made questionnaire prepared on the basis of Likrete’s 5-grade scale was used. This questionnaire includes the role of environment and instructional facilities, teachers’ motivation for participating in the courses, the role of lecturers and their teaching methods, the procedure of evaluation and its feedback, the relation of course operators with the participants, and their occupational satisfaction and need assessment. Based on the results of the present research, before anything else, the dynamism of the in-service training courses requires the assessment of the teachers’ needs. A better understanding of the teachers’ instructional and motivational needs leads to increase the dynamism of the in-service training courses and to promote their scientific capacities extensively. The satisfaction of the majority of teachers from the instructional facilities and equipment, the scientific contents of the courses, lecturers’ teaching methods, the relations of the course operators, and the course evaluation procedure has resulted in their occupational satisfaction and improvement of their performance in classes. Key words: Dynamism, in-service training courses