عنوان پایاننامه
بررسی اندیشه های سیاسی و اجتماعی معروف الرصافی و فرخی یزدی
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبیات عرب
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 4201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71119
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سمیرا جوکار
- استاد راهنما
- ابوالحسن امین مقدسی
- چکیده
- معروف رصافی، شاعر ملّی عراق و فرّخی یزدی، سرایندهی بزرگ ایرانی ولب دوختهی آزادیخواه، هر دو از برجستگان عرصهی شعر و ادب بوده که وجه غالب اشعارشان را به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، اختصاص دادند و با حضور در صحنههای سیاسی و با اشعار آزادیخواهانه، بر ضدّ حکمرانان مستبدّ وقت، شوریده و ملّت را با زبان و شعر خود، به مبارزه واداشتند. این دو، شاعر وطن دوستی بودند که از برای استقلال میهن و رسیدن به آزادی وطن، فرد و اندیشه، در برابر جرثومهی استبداد و استعمار، یک صدا برخاسته و در صف مجاهدان و آزادیخواهان قرار گرفتند و شعرشان شعر مقاومت، فریاد به مبارزه طلبی در برابر بیگانگان، قراردادهای خانمان برانداز آنها و رسواسازی خائنانِ مزدور در خدمت آنان گشت از همین روی، دعوت به وحدت مسلمین را برای مقابله با چنین خطراتی کارساز دانستند. علاوه بر اینها، هر دو شاعر با درک نابسامانیها، استبداد حاکمان و بی عدالتی ها، با الهام از مشروطه و به تأسّی از غرب، فریاد جمهوری خواهی و عدالت خواهی، سردادند و با مجلسیان مال اندوز، مبارزه نمودند. در کنار همه ی این موارد، توجّه به مطبوعات را که عرصه ی آگاهی مردم بود، در رأس مبارزات خود قرار داده و رسالت آن را در بیان حقایق جاری در جامعهی آن روز به تصویر کشیدند. این دو همچنین به جهت رواج فقر و بدبختی و استثمار کاگران از سوی ملّاکان و زمین داران بزرگ، به احقاق حقوق این طبقه از جامعه که معمولاً قشر وسیعی از جمعیّت را به خود اختصاص می داد، برخاستند و علیه نظام سرمایه داری شوریده و خواستار برقراری نظام سوسیالیستی و کمونیستی از نوع اسلامی آن شدند. اهتمام به دانش و علوم از دیگر مفاهیمی است که این دو به آن پرداخته و دانش را مایه ی پیشرفتهای فردی و اجتماعی و نیز همگامی با کشورهای غربی دانستهاند. رصافی و فرّخی، به شدّت، با ریاکاری که در جامعهی آن روز نه تنها در بین مردم، بلکه در میان برخی روحانیون مآبان نیز، رواج یافته بود، مبارزه کردند؛ چنین نابسامانیها و اوضاع آشفته، آنان را به سمت سرودن اشعاری در شکایت از دهر سوق داد. خودستایی متناسب با اوضاع جامعه نیز از دیگر مفاهیمی است که این دو شاعر به تقلید از شاعران گذشته در شعر خود وارد نمودند. به طور کلّی آنچه این دو شاعر را در کنار هم قرار داده، یکسانی رویدادهای سیاسی و اجتماعیِ قرن نوزدهم در عراق و ایران بوده و علاوهی بر اینها محیط دینی- اسلامی سرزمین عراق و ایران، سبب گرایش هر دو شاعر به چنین مضامین و مفاهیمی گشته است. کلمات کلیدی: رصافی، فرّخی، استعمار، نهضت ادبی، نهضت مشروطه، عثمانی
- Abstract
- The present thesis studies the linking problem in Persian verbs of change,including change of state and change of location verbs. After introducing the overall research structure, the theoretical issues will be pointed to. Since the present research is based on a kind of linking approach that is combined with a lexical syntactic approach, viewpoints of both will be discussed. Seeing that linking and l-syntactic approaches belong to lexicalist and neoconstructionalist approaches respectively, the analyses that are based on the assumptions underlying these approaches will be examined and questioned. The results from this scrutiny suggest that the lexicalist approach can better explain matters of argument structure and alternation, but there is doubt about some of its basic assumptions. One of the controversial issues in these approaches is how to represent the lexical meanings of predicates. As regard to the shortcoming of those representations that are based on semantic roles lists and hierarchies and also those based on generalized semantic roles, this research focuses on semantic decomposition of event structure as the most efficient method. In this regard, by recourse to tests based on modifying scope of adverbials, the details of event structure representations are studied and their basic semantic elements are specified. The other controversial issue in lexicalist approaches is the mechanism of linking semantic arguments on to syntax. These approaches resort to at least three independent evels of semantics, argument structure and syntax and also assume various linking rules that map semantic arguments to syntactic structure through the interface level of argument structure. Also, to explain the causative/inchoative alternation, they resort to derivational processes that raises multiple problems. The present study tries to put forward a new linking proposal that refers to a concise lexical rule and fewer mapping levels. This proposal reduces the mentioned levels to two lexical and lsyntactic levels and proposes a general mapping rule that maps every constituent of event structure on to (lexical) syntax. Those constituents include both predicates and arguments. In addition, to explain the causative/inchoative alternation, the present proposal follows the shared base approach and by doing that relieves itself of the derivational approaches’ shortcomings. In this proposal verbs participation in the mentioned alternation are explained as follows. In the absence of constraints on the semantic role of a verb’s external argument, the causative and inchoative alternants are derived from a common base. Consequently, all elements of the predicate’s event structure are mapped from bottom to top on to their corresponding l-syntactic positions (without passing the artificial level of argument structure). Since the l-syntactic structures exist in syntax, the distinction between initial and final syntactic structure is blurred.