عنوان پایاننامه
بررسی مهارتهای روانی به عنوان پیش بین آسیب بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 999;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59319
- تاریخ دفاع
- ۲۵ آذر ۱۳۹۱
- دانشجو
- کریم بیگلر
- استاد راهنما
- محمدحسین علیزاده
- چکیده
- وقوع آسیب به طور معمول در اکثر ورزش ها و بازی ها مشاهده می شود که به طور تصادفی یا عمدی اتفاق می افتد. دلایل زیادی برای وقوع آسیب ها وجود دارند که جنبه روانی به عنوان یکی از عوامل مورد ملاحظه قرار گرفته است. مطالعات تجربی متعددی پیشنهاد می کنند که عوامل روانی خاصی تعداد و شدت آسیب های ورزشی را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط مهارت های روانی شامل مهارت های روانی پایه، مهارت های روانی- تنی، مهارت های شناختی با میزان و شدت بروز آسیب در بازیکنان لیگ برتر استان تهران بود. بدین منظور 108 نفر از بازیکنان در چهار تیم لیگ برتر استان تهران در این مطالعه شرکت کردند. اطلاعات تحقیق از طریق فرم گزارش آسیب و پرسشنامه مهارت های روانی اوتاوا-3 جمع آوری شد. از روش های آمار توصیفی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در سطح معناداری 95 درصد برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد 5/89 درصد بازیکنان در طول یک فصل حداقل یک آسیب را متحمل شده اند که 7/90درصد از این آسیب ها حداقل 3-1 روز باعث دوری بازیکنان از تمرین یا مسابقه بودند. همچنین نتایج نشان داد که در بازیکنان فوتبال لیگ برتر بین مهارت های روانی (0001/0= P) و مولفه های آن شامل مهارت های روانی پایه (006/0 = P)، مهارت های روانی- تنی (0001/0 = P) و مهارت های شناختی (0001/0 = P) و میزان بروز و شدت آسیب ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت. و نیز مهارت های روانی در مجموع، مهارت های شناختی (0001/0 = P) و مهارتهای روانی- تنی (012/0= P) به عنوان پیش بین های معنادار تعداد بروز آسیب در بازیکنان فوتبال لیگ برتر مشاهده شدند. در مجموع یافته های این تحقیق نشان می دهد که برخورداری از سطح بالایی از مهارت های روانی به بازیکنان لیگ برتر کمک می کند تا بهتر بتوانند با موقعیت های استرس زا که در ورزش اتفاق می افتد، کنار بیایند. و با بالا بردن اعتماد به نفس و سایر مهارت های روانی با عوامل روانی مضر مانند استرس و اضطراب به خوبی مقابله کنند و در نهایت احتمالا باعث کاهش بروز آسیب شوند. بنابراین به مسئولان، مربیان، پزشکان و روانشناسان ورزشی توصیه می شود تا برنامه ریزی و اقدامات لازم را برای آموزش مهارت های روانی انجام دهند تا با بالا رفتن سطح مهارت های روانی احتمال بروز آسیب در بازیکنان فوتبال کاهش یابد و به این صورت در پیشگیری از بروز آسیب گام هایی برداشته شود.
- Abstract
- Numerous empirical studies suggest that specific psychological factors influence the frequency and severity of sport injuries. The aim of present study was to examine the relationship between fundamental psychological skills, psycho-somatic skills, cognitive skills and incidence and severity of injuries in football players of Tehran premier league. 108 players from four teams of Iran premier league participated in the study. Research data was collected by injury report form and Ottawa mental skills assessment tool-3. Pearson correlation tests and regression at significant level of 95% were used for analyzing the data. Results indicated that 89.5% of players experienced at least one injury during one season which 90.7 % of them resulted in 1-3 days missing of match or training. The findings also indicated that in football players of premier league there is inverse and significant relationship between psychological skills (p=0/0001) and its subdivisions including fundamental psychological skills (p=0/006), psycho-somatic skills (p=0/0001), cognitive skills (p=0/0001) and incidence and severity of sport injuries. Cognitive skills (p=0/0001) and psycho-somatic skills (p=0/012) were recognized as significant predictor factor of injury incidence in football players. Conclusion: The findings of present study show that having high levels of psychological skills helps premier league players to handle stressful situations in sports through enhancing self-confidence and other psychological factors confronting harmful psychological factors such as stress and anxiety and lead to decrease in injury incidence. Thus officials, coaches, physicians and sport psychologists are recommended to educate essential psychological skills.