عوامل ژیش برنده و بازدارنده رفتار کارآفرینانه مدیران ارشد بانکها
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 321;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55073
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- عاطفه یوسفی یار
- استاد راهنما
- سعید جعفری مقدم
- چکیده
- امروزه اکثر سازمانها برای کسب مزیت رقابتی دست به فعالیتهای نوآورانه می¬زنند. رفتار کارآفرینانه فعالیت¬هایی است که از طریق آن افراد در شرایط عدم اطمینان تصمیم می¬گیرند؛که با استفاده از منابع سازمان بتوانند به نتایج نوآورانه نائل شوند. برای انجام این فعالیتهای کارآفرینانه موانع و مشکلاتی است. این تحقیق با هدف بررسی و شناسایی عوامل موثر بر رفتارکارآفرینانه مدیران ارشد بانکها اجرا شده است. روش تحقیق به کار رفته روش آمیخته بوده است. که در آن ابتدا تحقیق کیفی از طریق مصاحبه انجام شده است و سپس برای آزمون صحت روایی و پایایی چارچوب ارائه شده از روش کمی (تحلیل¬های توصیفی و از آزمون¬هایی چون مدل معادلات ساختاری، تحلیل واریانس فریدمن و رگرسیون) استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظر خبرگان و تطابق با پیشینه¬ی تحقیق استفاده شده است. و برای اعتبار سازگاری اجزا از ضریب آلفای کرونباخ استفاده¬شده است. بر طبق مدل این تحقیق رفتار کارآفرینانه محصولی است که در نتیجه پیشینه¬های فردی و سازمانی بوجود میآید. بر اساس نتایج این پژوهش، در بخش کیفی سه مولفه هدفمندی، نیاز به موفقیت، و ریسک¬پذیری در بین سایر مولفه¬های بعد عوامل فردی دارای بیشترین فراوانی بوده و تمرکز مصاحبه شوندگان بیشتر بر روی عوامل سازمانی بوده است. از طرفی، کمترین فراوانی مربوط به عوامل تسهیل¬گر می باشد. در بخش کمی هم نشان داده¬شد که بر طبق اندازه¬گیری مدل معادلات ساختاری از عوامل سازمانی به ترتیب حمایت مدیر، دسترسی زمانی و سپس سیستم مناسب پاداش و تقویت با داشتن بالاترین بار عاملی بیشترین تاثیر را داشته و از عوامل فردی به ترتیب استقلال طلبی و هدفمندی با داشتن بالاترین بار عاملی بیشترین تاثیر را داشته¬اند. واژگان کلیدی: کارآفرینی سازمانی، عوامل موثر، رفتارکارآفرینانه، مدیران ارشد بانکها، ابزار اندازه¬گیری کارآفرینی سازمانی.
- Abstract
- Organizations need innovative and creative employees and managers to respond to the changing needs of the market. This research is aimed to investigate and examine the driving and inhibiting factors of entrepreneurial behavior of the senior managers of the banks in Iran. Also, this Study aims to make management aware of the concept of corporate entrepreneurship and to identify the factors which influence entrepreneurial behavior in an established organization i.e. in banks. There are various definitions for entrepreneurial behavior and specifically corporate entrepreneurship and intrapreneurship. Entrepreneurial behavior is a set of entrepreneurial activities through which people decide in uncertainty situations and then via using the resources of the organization can achieve innovative results. CE (also referred to as intrapreneurship) is not confined to a particular size or stage of an organization. There are definitely barriers. This research examines the three organizational and individual characteristics alongside the participating events that lead to entrepreneurial behavior. For this purpose, we have applied a mixed research methodology. After reviewing the literature we conducted interviews with academics that have experience in banking in order to develop the research questionnaire. Qualitative data were analyzed by codification. To analyze the quantitative results we applied the confirmatory factor analysis through structural equation modeling. Results show that entrepreneurial behavior is an interaction of the organizational and individual antecedents and a few participating events; since e.g. interviewees insisted on organizational factors rather than individual characteristics and barely the participating events. Key Words: Corporate Entrepreneurship, Entrepreneurial Behavior, Driving and Inhibiting factors, Senior Managers of Banks, CEAI (Corporate Entrepreneurship Assessment Instrument)