شناسایی سیاست های حمایتی موثر بر توسعه کسب و کارهای کوچک د ربخش گردشگری روستایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 336;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55562
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- عباسعلی رستگارکلاته
- چکیده
- کارآفرینی روستایی مرتبط با گردشگری می¬توانند نقش موثری در متنوع سازی اقتصاد جوامع روستایی داشته و با ایجاد تقاضاها وفرصت جدید، زمینه را برای توسعه پایدار روستایی فراهم کند.درحالیکه با توجه به جاذبه¬های فراوان فرهنگی، تاریخی، مذهبی و طبیعی روستاهای نیشابور از جمله روستاهای قدمگاه و بوژان، هنوز هیچ برنامه مدونی برای توسعه گردشگری روستایی در این مناطق تدوین نگردیده است.بنابراین شناخت و بررسی سیاست های اجرایی موثر بر توسعه کارآفرینی به منظور رشد اقتصاد و صنعت گردشگری در این مناطق که از پتانسیل های بالایی برخورداردارند، امری ضروری است. هدف این پژوهش شناسایی و الویت¬بندی سیاست های موثر بر توسعه کارآفرینی در بخش گردشگری روستایی وکشاورزی در مناطق بوژان و قدمگاه نیشابور می باشد.که این سیاست-ها دارای سه بعد تنظیمی، هنجاری وشناختی می باشند.این تحقیق به صورت کمی از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارآفرینان وصاحبان کسب وکارهای مرتبط با گردشگری که تعداد آنها32 نفر بوده،انجام یافته است.برای سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوایی و به منظور تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار PLS استفاده گردید.تجزیه وتحلیل توسط آزمون t تک نمونه ای صورت گرفته و با آزمون فریدمن به بررسی اهمیت و رتبه بندی عوامل وشاخص ها پرداخته¬ایم.با مدل سوات نیز به تحلیل وضعیت گردشگری مناطق مطالعه پرداخته ایم. نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که هرسه بعد درمقایسه باهم دارای اهمیت یکسانی می باشند. دربعد تنظیمی تسهیلات مالی وغیر مالی بیشترین اهمیت را دارا می باشد و دربعد شناختی وهنجاری نیز مولفه ها دارای اهمیت یکسان می باشند. براساس تحلیل سوات نیز علیرغم پتانسیل بالایی گردشگری در این مناطق هنوز دچار ضعف هایی همچون امکانات رفاهی و اقامتی مناسب می باشد . واژگان کلیدی: کارآفرینی روستایی، سیاست تنظیمی، سیاست هنجاری، سیاست شناختی، گردشگری روستایی
- Abstract
- rural entrepreneurship associated with tourism can play an effective role in the economy of rural communities to diversify and create new opportunities demand, sustainable development in rural areas to provide. While the attraction - lots of cultural, historical, religious and natural villages of Nishapu is essential. The aim of this study was to identify and prioritize policies affecting development of entrepreneurship in rural & agriculture tourism in region of Buzhan and Ghadamgah. The policy has three dimensions of regulatory, normative and cognitive.. Study to quantify the distributing questionnaires among entrepreneurs and businessesmans associated with tourism, the number of 32 persons, has done. instrument for assessing the validity of questionable validity and to determine the reliability of Cronbach's alpha coefficient using software PLS was used. analysis by single-sample t test and the Friedman test was performed to evaluate and rank the importance of factors ¬ indices are discussed. SWAT model to analyze the tourist areas are the study. Friedman test shows that all three are equally important after each comparison. In regulatory dimension,financial and non-financial services regulation is of great importance and in cognitive and normative dimensions also important components are the same. The SWOT analysis of the tourism potential in the region is still weak, despite such facilities and accommodation is suitable. Keywords: rural Entrepreneurship, regulatory policy, normative policy, cognitive policy, rural Tourism