عنوان پایاننامه
ترکیب مساله طراحی کارخانه...
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2228;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55879
- تاریخ دفاع
- ۲۸ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم نوری روزبهانی
- استاد راهنما
- فریبرز جولای
- چکیده
- طراحی کارخانه و طراحی سیستم حملونقل مواد، دو مسئله وابسته به هم در طراحی سیستمهای تولیدی هستند که معمولا، در تحقیقات گذشته، در مراحل جداگانهای حل شدهاند که ممکن است به نتایجی بیانجامد که در حالت واقعی کارا نباشند. در این پایاننامه، یکپارچهسازی این دو مسئله، در حالت غیرقطعی، مورد بررسی قرار میگیرد. تقاضا به صورت احتمالی و با تابع توزیع نرمال در نظر گرفته شده است. همچنین، زمانهای عملیات روی هر قطعه در هر دپارتمان به صورت احتمالی و با تابع توزیع نمایی فرض شدهاند. یک مدل ریاضی خطی عدد صحیح برای این مسئله ترکیبی ارائه شده است که طراحی کارخانه و قرارگیری تسهیلات، نقاط ورودی و خروجی برای هر تسهیل و اندازه واحد بار برای هر نوع محصول بین دپارتمانها را مشخص میکند. برای مسائل با سایز کوچک که در آن تعداد تسهیلات و تنوع محصولات کم است میتوان به روش دقیق و با استفاده از GAMS به حل مدل ریاضی ارائهشده پرداخت و به جواب بهینه دست یافت. ولی به دلیل پیچیدگی و NP-hard بودن مسئله، استفاده از روشهای دقیق برای حل مسائل سایز متوسط و بزرگ دشوار است. به همین دلیل روش ترکیبی الگوریتم تکاملی دیفرانسیلی و شبیهسازی برای حل مسئله در این پروژه پیشنهاد شده است که به نتایج قابل قبولی دست یافته است. کارایی جوابهای حاصل از این روش ترکیبی در مقایسه با الگوریتم تکاملی دیفرانسیلی بدون استفاده از شبیهسازی و الگوریتم ژنتیک نشان داده شده است. همچنین، برای نشان دادن اهمیت بررسی یکپارچه مسئله طراحی کارخانه و سیستم حملونقل مواد، میزان کاهش هزینهی کالای در جریان ساخت در حالت یکپارچه در مقایسه با حالت غیر یکپارچه نشان داده شده است.
- Abstract
- Facility layout and material handling system design are two dependent problems in designation of manufacturing systems which are usually solved in separate stages in literature that may lead to results not efficient in real world. In this paper integration of these problems is under study in a stochastic environment. Stochastic demand following a normal probability distribution for each product is considered. Operation times are also considered stochastically, each with an exponential probability function. A mathematical model is proposed for the integrated problem which determines the facility layout, input and output points for each facility and unit load sizes for each product type between departments. The mathematical model can be solved for small problem sizes using GAMS. But due to its NP-hard nature and complexity the problem cannot be solved using exact methods for large problem sizes. Therefore, a hybrid framework of Differential Evolution and simulation is proposed in this paper that leads to practical results for real size problems. Efficiency of the proposed approach is shown compared with a differential evolution algorithm in which simulation is not used. A comparison is also made with a genetic algorithm to show the reason that differential evolution has been chosen fro solving the problem. Also, to show the significance of the integrated approach, comparisons between the integrated and nonintegrated problems are made.