شناسایی فرصت های کارآفرینی در فناوری ساخت و تولید ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 335;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55248
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- مجید پورمسگری
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- یکی از نیازهایی اجتناب ناپذیر بشر امروزی، نیاز به حمل و نقل است. توسعه کمیت و کیفیت تولید و همچنین پیشرفت صنعت خودرو وابسته به توسعه فناوریهای ساخت وتولید است. هدف این پژوهش شناسایی فرصتهای کارآفرینی در صنعت ساخت و تولید خودرو ایران است. این مطالعه با تحلیل محیط خرد و کلان به تشخیص روندهای در حال ظهور در فناوری ساخت و تولید پرداخته است. مدل شناسایی فرصت ماریسون در چهار مرحله ی کنکاش محیطی، پیگیری روندها ، پیش بینی میزان تقاضا و ارزیابی فرصتها زیر بنای پژوهش قرار گرفته است. روش تحقیق کاربردی، آمیخته(کمی و کیفی) و از نوع تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشگاهی) است. نحوه گردآوری داده ها از دو منبع داده های ثبتی- آماری و داده های حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته خبرگان بوده است. جامعه آماری بخش کیفی شامل 11نفر از خبرگان دانشگاهی و بخش کمی33 نفر از مدیران و صاحبنظران فناوری ساخت و تولید خودرو است.نتایج پژوهش شناسایی و رتبه بندی 9 فرصت در زمینه ساخت و تولید خودرو است . این فرصتها با پیگیری چهار روند اصلی در حوزه های ( مصرف انرژی ، تامین مواد اولیه نوین، اتوماسیون و رباتیک ، و ملاحظات زیست محیطی) شناسایی شده اند. نتایج بیانگر بیشترین جذابیت برای فرصت "نیاز تعمیرات، نصب و نگهداری از انواع رباتهای قابل کاربری در خطوط تولید، مونتاژ و رباتهای جابجا کننده مواد در صنعت خودرو " است و کمترین جذابیت برای فرصت " نیاز موتورهای احتراق داخلی با سوخت هیدروژن در صنعت خودرو" ارزیابی شده است. واژه های کلیدی : شناسایی فرصتهای کارآفرینی، صنعت خودروسازی، فناوری ساخت و تولید، مدیریت مصرف انرژی، مواد اولیه نوین، اتوماسیون و رباتیک، ملاحظات زیست محیطی
- Abstract
- Transportation need is inevitable for today human life. Quantity and quality of production development in automotive industry related to manufacturing technologies. Aimed of this study is entrepreneurial opportunities recognition in the automotive manufacturing industry in Iran. Opportunities had identified by analysis of the micro and macro environment in automotive industry. Then, emerging trends in automotive manufacturing technology was studied Morrison. Model is base model of opportunity recognition that contains four stages: first scanning, second monitoring, Third forecasting and final evaluating. According to the methodology this study is applied and methods of analysis is integrated perspective and is non-experimental research and descriptive. The population consists of 11 academic experts in qualities’ section and 33 managers in quantities’ section. This study identified and ranked nine opportunities that identified in the field of car manufacturing. The opportunities to pursue four main process areas (energy, raw modern materials, automation and robotics, and environmental considerations) have been identified. The results represent the most attractive opportunity which was "maintenance services, installation and maintenance of all types use robots on the production lines, assembly and material moving robots “and Less attractive for the opportunity was "design industrial robots in production lines, assembly and material handling. Keywords: Identify Entrepreneurial opportunities, automotive industry, Manufacturing technology, Energy management, new materials, automation and robotics, environmental considerations