عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی آموزش مهارت هاتی اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان با اختلالات هیجانی - رفتاری



    دانشجو در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی آموزش مهارت هاتی اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان با اختلالات هیجانی - رفتاری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55999
    تاریخ دفاع
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
    دانشجو
    ملیحه اکملی
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    چکیده در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مهارت‏های اجتماعی بر بهبود عزت نفس دانش آموزان با اختلال‏های هیجانی و رفتاری پرداخته شده است. جامع? آماری این پژوهش را کلی? دانش‏آموزان دور? ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل می‏دهند. از این کل جامعه تعداد 20 دانش‏آموز در هر گروه (10 دانش‏آموز در گروه آزمایشی و 10 دانش آموز در گروه گواه) به صورت نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی اختلال‏های هیجانی از پرسشنام? اختلال رفتاری کودکان فرم والد و معلم، جهت ارزیابی میزان مهارت‏های اجتماعی از فهرست ارزیابی مهارت های اجتماعی متسون (1983) و برای ارزیابی میزان عزت نفس دانش آموزان، از پرسشنام? عزت نفس کوپراسمیت (1967) استفاده شد. طرح پژوهشی حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون ) با گروه گواه است. برنام? آموزش مهارت‏های اجتماعی در طول 10 جلسه 75 دقیقه‏ای، به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد؛ در طی این مدت، گروه گواه؛ برنام? مدارس خود را دنبال می نمود. بلافاصله پس از اجرای برنام? آموزشی، مجدداً هر دو آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. همچنین برای ارزیابی میزان عملکرد آزمودنی ها پس از گذشت دو هفته از اتمام آموزش، هر دو گروه، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. فرضیه‏های این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‏گیری مکرر، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مهارت‏های اجتماعی بر بهبود عزت نفس و مهارت‏های اجتماعی دانش‏آموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بوده است. واژگان کلیدی: دانش آموزان با اختلال‏های هیجانی و رفتاری، مهارت‏های اجتماعی، عزت نفس.
    Abstract
    Abstract The purpose of the present study was to do the effectiveness of social skills training on social skills training on self-esteem of students with emotional and behavioral disorder. The statistical population consisted elementry school student of Tehran city in academic year 1390-91. Participates include 20 famele(10 as experimental group and 10 as coontrol group) werw chosen by avaliable sampling.Rutter’s behavior scale for children –parents’s scale and teacher’s scale, Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (Matson, et al, 1983) and Coopersmith Self-esteem Inventory (Coopersmith, 1967) were utilized to measure behavioral disorder, social skills and self –esteem respectively. We used quasi-experimental research design. Program of social skills was conducted for the experimental group in ten session (75 minutes each) in a period of one month. On thin time control group following their program school. To evaluate participants, performance after of 2 weeks from the end of the instruction, both groups were reassessed. The hypotheses were tasted by repeated measurement ANOVA. The results indicated that social skills training were significantly effective in enhancing self-esteem and social skills in experimental group. Keywords: students with emotional and behavioral disorder, social skills. Self-esteem.