عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی آموزش مهارت هاتی اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان با اختلالات هیجانی - رفتاری
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55999
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- ملیحه اکملی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزت نفس دانش آموزان با اختلالهای هیجانی و رفتاری پرداخته شده است. جامع? آماری این پژوهش را کلی? دانشآموزان دور? ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدهند. از این کل جامعه تعداد 20 دانشآموز در هر گروه (10 دانشآموز در گروه آزمایشی و 10 دانش آموز در گروه گواه) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی اختلالهای هیجانی از پرسشنام? اختلال رفتاری کودکان فرم والد و معلم، جهت ارزیابی میزان مهارتهای اجتماعی از فهرست ارزیابی مهارت های اجتماعی متسون (1983) و برای ارزیابی میزان عزت نفس دانش آموزان، از پرسشنام? عزت نفس کوپراسمیت (1967) استفاده شد. طرح پژوهشی حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون ) با گروه گواه است. برنام? آموزش مهارتهای اجتماعی در طول 10 جلسه 75 دقیقهای، به مدت یک ماه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد؛ در طی این مدت، گروه گواه؛ برنام? مدارس خود را دنبال می نمود. بلافاصله پس از اجرای برنام? آموزشی، مجدداً هر دو آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. همچنین برای ارزیابی میزان عملکرد آزمودنی ها پس از گذشت دو هفته از اتمام آموزش، هر دو گروه، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفتند. فرضیههای این پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزت نفس و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، در گروه آزمایشی مؤثر بوده است. واژگان کلیدی: دانش آموزان با اختلالهای هیجانی و رفتاری، مهارتهای اجتماعی، عزت نفس.
- Abstract
- Abstract The purpose of the present study was to do the effectiveness of social skills training on social skills training on self-esteem of students with emotional and behavioral disorder. The statistical population consisted elementry school student of Tehran city in academic year 1390-91. Participates include 20 famele(10 as experimental group and 10 as coontrol group) werw chosen by avaliable sampling.Rutter’s behavior scale for children –parents’s scale and teacher’s scale, Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (Matson, et al, 1983) and Coopersmith Self-esteem Inventory (Coopersmith, 1967) were utilized to measure behavioral disorder, social skills and self –esteem respectively. We used quasi-experimental research design. Program of social skills was conducted for the experimental group in ten session (75 minutes each) in a period of one month. On thin time control group following their program school. To evaluate participants, performance after of 2 weeks from the end of the instruction, both groups were reassessed. The hypotheses were tasted by repeated measurement ANOVA. The results indicated that social skills training were significantly effective in enhancing self-esteem and social skills in experimental group. Keywords: students with emotional and behavioral disorder, social skills. Self-esteem.