عنوان پایان‌نامه

ارزیابی تأثیرات اجتماعی توسعه خطوط متروی شرق تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی تأثیرات اجتماعی توسعه خطوط متروی شرق تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت امور شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55429
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    مجتبی امیری

    توسعه مقوله ای است که از دیرباز مورد توجه جوامع بشری بوده و بخش عمده ای از تلاش انسان ها در طول تاریخ جهت نیل به این هدف صورت گرفته است. با صنعتی شدن جوامع توسعه شکل متفاوتی به خود گرفته و همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. به همین دلیل و با گذشت زمان مشخص شد که توسعه علاوه بر نتایج مطلوب خود می تواند تاثیراتی ناخواسته نیز در پی داشته باشد، که گاه نتایج نامطلوب آن، اهداف اساسی از اجرای طرح های توسعه را تحت الشعاع قرار داده است. بروز و وقوع این تاثیرات نامطلوب در تمامی حوزه های اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی گسترده بوده است. از این رو اجرا کنندگان طرح های توسعه، که به لزوم برقراری توسعه پایدار آگاهی یافته اند، درصدد برآمدند تا نتایج نامطلوب و ناخواسته پروژه ها را پیش بینی کرده و در صورت امکان از بروز آنها جلوگیری به عمل آورند. ارزیابی تاثیرات اجتماعی پروژه ها و طرح ها به همین دلیل به طور جدی مورد توجه برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار گرفته است. ارزیابی تاثیرات اجتماعی به شناخت نتایج حاصل از اجرای طرح های توسعه می پردازد و هدف آن آگاه سازی مدیران و برنامه ریزان و جلوگیری از آسیب رسیدن به جوامع است. توسعه حمل و نقل نیز از سایر فرآیندهای توسعه مستثنی نبوده و می بایست آثار و پیامدهای اجتماعی ناشی از آن مورد مطالعه قرار گیرد. شبکه مترو به دلیل گستردگی آن در سطح شهرها و جابجای حجم عظیمی از شهروندان نقشی اساسی در حمل و نقل شهری به عهده دارد و توسعه آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این تحقیق به ارزیابی تاثیرات اجتماعی توسعه مترو در منطقه شرق تهران پرداخته شده است. این تاثیرات در سه بخش جابجایی، دسترس پذیری و رفاه اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته اند. نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت مترو در حوزه جابجایی و دسترس پذیری است. در حوزه رفاه اجتماعی نیز تاثیرات بجز در یک شاخص مثبت بوده است. توسعه مترو موجب افزایش شلوغی و ازدحام در منطقه مورد مطالعه شده، و از این نظر رفاه اجتماعی و مطلوبیت شرایط عمومی زندگی در منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. می توان با اعمال ساز و کارهایی نظیر سامانه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی و بهبود خدمات شهری از آثار منفی توسعه مترو و ازدحام در مناطق پیرامونی آن کاست.
    Abstract
    Development is an issue which has been considered by societies and a major part of people’s efforts has been allocated to reach this goal during different eras. After industrialization, development has been changed and it has effected on all dimensions of human’s life. Due to this reason and after a period of time, it was revealed that development could have undesirable results in addition to its advantageous outcomes. These undesirable results are emerged in different areas such as social, environmental and cultural aspects. As a result, the ones who work on development plans try to predict and prevent the unwanted results of projects in order to reach the sustainable development. Due to this fact, Social Impact Assessment (SIA) of projects and plans has been paid attention by decision makers. SIA identifies the consequences of development projects and it aims to notify the managers and prevent from having bad effect on societies. Transportation development is not apart from other development projects and its social impacts should be evaluated. Metro network plays a critical role in urban transportation and its development has a special importance. In this study, social impacts of metro development in eastern district of Tehran have been assessed. These impacts are classified in three divisions of mobility, accessibility and social wellbeing. The survey’s outcomes show that metro has the positive impact in mobility and accessibility classifications. Also, it has positive impacts in social wellbeing division except in one index. Metro development increased crowd in mentioned district, so it have had consequences on desirable social wellbeing. Performing some mechanisms such as taxi and bus transportation systems and improving urban services can relieve the negative impact of metro development.