طراحی مدل ارزیابی فرصت های کسب و کار در رشته فعالیت غذاهای فوری در تهران
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 374;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55991
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعید مصباح
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- ادبیات گستردهای در زمینه ارزیابی فرصتهای کسب و کار ارایه شده است. هر یک از اندیشمندان این حوزه بهزعم خود به یک یا چند بعد از معیارهای ارزیابی فرصت اشاره کردهاند، ولی تاکنون یک مدل فراگیر از معیارها و زیرمعیارهای ارزیابی فرصت و نحوه ارتباط بین هر یک از معیارها ارایه نشده است. پژوهشگر در پی یافتن این سوالات که?ارزیابی?فرصتهای?کسب?وکار?در?صنعت?غذای?فوری شامل چه معیارهایی و?با?چه اهمیت و توالیای میباشد اقدام به ارائه مدل ارزیابی فرصت در صنعت غذای فوری نموده است. در این پژوهش، ابتدا با بررسی ادبیات در زمینه ارزیابی فرصتهای کسب و کار معیارها و زیرمعیارها شناسایی و پس از مصاحبه با خبرگان صنعت غذای فوری معیارها و زیرمعیارهای ارزیابی فرصت بدست آمد، در گام بعد، با استفاده از یک متدولوژی تحلیلی تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری ، روابط بین معیارها و زیرمعیارهای ارزیابی فرصت تعیین و بهصورت یکپارچه مورد تحلیل قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش ساختار سلسله مراتبی ، وزن آنها تعیین گردیده و نتیجه منجر به طراحی "مدل ارزیابی فرصتهای کسب و کار در رشته فعالیت غذاهای فوری" شده است. مدل از طریق ارائه پرسشنامه به خبرگان مورد سنجش و با استفاده از محاسبه نرخ ناسازگاری، اعتبار آن مورد تایید قرار گرفته است. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات با ابزاری چون ماتریس قدرت نفوذ- همبستگی، تحلیل حساسیت پنج گانه و با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس به انجام رسیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد ارزیابی فرصتهای کسب و کار در رشته فعالیت غذاهای فوری دربرگیرنده پنج معیار 1) بازار2) مالی و سرمایه گذاری 3) تکنولوژی و صنعت 4) کارآفرین 5)تیم کارآفرین و بیست و نه زیرمعیار است. این معیارها و زیرمعیارها با یکدیگر در تعامل بوده و اهمیت هریک تعیین شده است. مهمترین دستاورد پژوهش، استفاده از یک روش تئوریک بهصورت کاربردی است که میتواند مقدمهای برای گام های بعدی و بکارگیری این روش در ابعاد گوناگون باشد. کلمات کلیدی: ارزیابی فرصت، صنعت غذای فوری، فرصت کارآفرینانه، مدلسازی ساختاری تفسیری، ساختار سلسله مراتب
- Abstract
- There is an extensive literature about evaluation of business opportunities. Each of the scholars have mentioned one or more of the opportunity evaluation factors, But a comprehensive model of the factors and sub-factors of opportunity evaluation and the way to communicate between each of the factors has not been presented yet. Researchers have tried to find the answers to this question: what are the significant factors in the evaluation of business opportunities and what is the degree of importance of factors. To approach this aim they have presented a model in evaluation of business opportunities in fast food industry. In this research, at first with a review of literature on business opportunities, factors and sub-factors have been identified and after interviews with fast food industry experts, opportunity evaluation factors and sub-factors have been recognized. In the next step, by using an analytical methodology as Interpretive Structural Modeling, the relationship between opportunity evaluation factors and sub factors has been identified and analyzed as integrated. Then, via using an Analytical Hierarchy Process the weight of factors has been determined. The result leaded to design an evaluation model of business opportunities in the field of fast-food. This Model has been evaluated by presenting questionnaire to experts and the validation has been approved by using inconsistency rate calculation. The data analysis has been done by the influence matrix –Correlation tool, via Expert Choice software. The results indicated that the evaluation of the business opportunities on fast foods field contains five factors and twenty nine sub factor: 1) market 2) finance and investment 3) Technology and Industry 4) Entrepreneurs 5) entrepreneur team. These factors and sub- factors have interaction and the importance of each item has been determined. The most important achievement of this study is using a theoretical approach in an applied model that can be an introduction to the next steps and apply this method in various dimensions. Keywords: Opportunity evaluation, Fast food industry, Entrepreneurial opportunities, Interpretive Structural Modeling, Analytical Hierarchy Process