شناسایی عوامل انگیزشی فردی موثر در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 418;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57843
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- حمیدرضا حسامی
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- یکی از مهم¬ترین عواملی که می¬تواند در رونق اقتصادی کشورها موثر واقع شود توسعه¬ی کارآفرینی و نوآوری از طریق مراکز دانشگاهی و محققین آشنا به مسائل و مشکلات بخش صنعت و نهایتا تجاری سازی نتایج تحقیقات آن¬هاست که تحقق این امر خود وابسته به مسائل مختلفی می¬باشد. از مهمترین عوامل تاثیرگذار در گرایش دانشمندان دانشگاهی به درگیر شدن در مسئله تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی وجود عوامل انگیزشی موثر در این حوزه است. بر همین اساس این پژوهش با هدف شناسائی عوامل انگیزشی فردی موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی انجام گرفت. این تحقیق ماهیت کمی دارد و از مصاحبه و بخش کیفی برای تکمیل مدل و بومی سازی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که عامل انگیزش بیرونی به میزان 63% وعامل انگیزش درونی به میزان 26% با تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی رابطه دارد . همچنین میتوان گفت که پاداش شغلی و اعتباری بر انگیزش بیرونی موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی تاثیر آشکاری ندارد و پاداش مالی به میزان 65% بر انگیزش بیرونی موثر بر تجاری سازی تاثیر گذار است. به علاوه نتایج نشان می دهد که رضایت درونی حل مسئله علمی به میزان 26% و پاداش اجتماعی و معنوی به میزان 60% بر انگیزش درونی موثر بر تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی موثر است. واژههای کلیدی تجاری سازی، انتقال فناوری، انگیزش، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی
- Abstract
- One of the most important factors that can contribute to countries economic prosperity is the development of entrepreneurship and innovation through the academics and Researchers familiar with the problems of the industry and, ultimately, the commercialization of their research results which This realization is dependent on several issues. One of The most important factors influencing the trend of academic scientists to get involved in the commercialization of university research is motivational factors affecting this area. Accordingly, this study was conducted with the aim of identify individual motivational factors affecting the commercialization of university researches. This research has a quantitative nature and qualitative interviews were used to complete the model and localization. The results show that the external motivation factors (63%) and internal motivation factors (26%) is associated with the commercialization of university research. Also we can say reputational/career rewards has no clear effect on external motivation factors affecting commercialization of university researches. Financial rewards influence (65%) on extrinsic motivation affecting commercialization of university researches. Furthermore, the results show that the intrinsic satisfaction with the rate of 26% and Social and spiritual rewards with the rate of 60% influence on intrinsic motivation affecting commercialization of academic research. Keywords: commercialization, Technology Transfer, motivation, external motivation, internal motivation