شناسایی موانع و راه کارهای توسعه کارآفرینی در میان دانش آموختگان هنرهای تجسمی شهر یزد
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 332;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55232
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- حسین مالکی شریفی
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- عصر جدید، عرصه رقابت بر سر منابع و سرمایههاست، کشورهای بزرگ صنعتی که فاتحان این عرصهاند بهرهوری از منابع و سرمایهها را در سرلوحه کار خود قرار دادهاند و در پرتو وجود افراد تحصیلکرده و متخصص، چرخهای رشد و توسعه را به حرکت در آوردهاند و به ابداعات و نوآوریهایی دست یافتهاند. دسترسی به این نوآوریها که اقتصاد کشورهای توسعه یافته را از نو زنده کرده است منوط به کارآفرینی است . البته برای برپایی و پیادهسازی کارآفرینی موانعی وجود دارد. با نگاهی دقیق به هنرمندان و دانشآموختگان هنرستانها میبینیم کسب و کار این افراد اگر نگوییم مورد غفلت واقع شده، به میزان لازم مورد توجه قرار نگرفته است؛ بطوریکه برخی از هنرمندان با وجود قابلیتهای شایان توجه شان، در بازار کار با مشکلات و موانع بسیاری مواجهاند که این امر باعث هدر رفتن منابع هنری و علمی کشور میشود. بنابراین هدف تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی موانع مذکور و تعیین درجه اهمیت هر یک از این موانع است. این تحقیق با نمونه 159 نفری توسط ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفت و روایی ابزار از طریق خُبرگان تأیید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد تحقیق در حد مطلوب برآورد شد. نتایج ما مشخص نمود که سه دسته از موانع که شامل موانع رفتاری، موانع ساختاری و موانع زمینهای (محیطی) است، کارآفرینی توسط دانشآموختگان هنر را با چالش مواجه میکنند که در بین آنها “محدودیت سنی در اخذ مجوز جهت برپایی برخی کسب و کارها” دارای بالاترین اهمیت و “تبعیضات جنسی” دارای کمترین اهمیت است و سایر نتایج در متن تحقیق ارائه شده است. کلمات کلیدی: کارآفرینی، موانع کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، هنر، هنرستان هنرهای تجسمی.
- Abstract
- Abstract ew age is the competitive area on source and capitals. Big industrial countries, which are winner of this area, have considered the utilization of sources and capitals at the head of their affairs. They have obtained improvements by specialists and educated persons and can provide innovations in this case. Accessing to this inventions and innovations, which have reconstructed the economy of the developed countries, is based on entrepreneurship. Of course, for providing entrepreneurship, there are some obstacles. Looking at artists and students of school of arts, we observe that there is no or low attention to their work, so that some of artists encounter many obstacles and problems when they're going to find job, even though they have high skills and considerable capability. Because of this high amount of art and scientific sources are lost. Therefore, the aim of this study is identification and examination of above mentioned obstacles and also determination of importance degree of my one of these obstacles. This work was studied by a 159 persons sample and the validity was confirmed by the experts and the Cronbach's Alpha coefficient is optimum. Our results revealed that three group of obstacles are result in difficultly for entrepreneurship by art students. These obstacles are behavioral obstacles, structural obstacles and field (environmental) obstacles. Among these cases, "Age limitation for taking the license for establishing some occupations" has the highest significance and the "Sex discrimination" has the lowest one. Other result has been provided in the text. Keywords: Entrepreneurship, entrepreneurship obstacles, entrepreneurship development, art, imaginary arts school of art.