استفاده از جمع سژاری برای تجاری سازی ایده هاف محصولات و خدمات د رکسب و کاهای ورزشی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- آموزش وترویج کارآفرینی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 401;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58907
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- حمیدرضا حبیبی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- جمع سپاری به معنای برونسپاری به جمعیت، مدل کسب وکار در حال ظهوری می باشد که بر کاربردی و اجرایی کردن خرد جمعی دلالت داشته و مکانیسمی برای بکارگیری دانش جمعی کاربران آنلاین به سمت نتایج ثمر بخش می باشد. این پژوهش با در نظر گرفتن ظرفیت جوامع باشگاه های فوتبال ضمن بررسی دقیق جمع سپاری به بررسی زمینه های استفاده از آن برای تجاری سازی و کسب درآمد در باشگاه های فوتبال لیگ برتری ایران می پردازد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده ها کیفی است و از روش مطالعه موردی استفاده گردیده است. جهت گردآوری داده های کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان صنعت ورزش در طی سالهای 90-91 استفاده گردیده و برای تجزیه و تحلیل آنها از روش کد گذاری باز و محوری استفاده گردیده است. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد می توان از جمع سپاری با ملاحظاتی در ایده یابی، تامین مالی و انجام وظایف غیر تخصصی استفاده نمود. بکارگیری جمع سپاری نیازمند اتخاذ استراتژی صحیح و بینش مناسب از سوی مدیران است تا ضمن هدفگذاری صحیح بتوان نوع دقیق همکاری مورد نیاز را تعیین و با انتخاب جمعیت مناسب، انگیزه های مشارکت آنان را در طرح افزایش داد. آموزش، فرهنگ، اطمینان خاطر از بکارگیری نظرات مشارکت کنندگان، قانون و عرف، محیط خارجی و زیر ساخت مناسب از نیازهای بکارگیری جمع سپاری می باشد. بر طبق یافته ها به نظر می رسد در باشگاههای فوتبال کشور عشق و علاقه هواداران، شغل یابی یا ایجاد پرونده شغلی و کسب پاداش مالی؛ اصلی ترین انگیزه های مشارکت در جمع سپاری می باشد واژگان کلیدی: جمع سپاری، تامین مالی جمعی، ایده یابی، باشگاه فوتبال
- Abstract
- Crowdsourcing (outsourcing to the crowds) is an emerging business model which indicates implication of the collective knowledge of the users toward productive results. This study which draws from qualitative data gathered from interviewing 16 Iranian expert in the industry of football during the years 2011 and 2012, Considers the capacity of fans and other stakeholder communities of football clubs and concentrates on using this capacity for commercialization in football clubs. The findings show that clubs may use their possible crowds for problem solving, idea generation, funding and doing possible tasks. Stressing the importance of goal(s), contributor, system design and remuneration systems for implementing the Crowdsourcing process, This research provides some recommendation on required conditions for Crowdsourcing in football clubs including strategy, training, assurance of participants, law and infrastructure. Moreover The findings show that the most believed motivation for participation in this processes are love, making job profile and earning money. Keywords: Crowdsourcing, Crowdsfunding, Commercialization, Football