عنوان پایان‌نامه

شناسایی تاثیر یادگیری تجربی در توسعه کسب و کاراهای خانوادگی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی تاثیر یادگیری تجربی در توسعه کسب و کاراهای خانوادگی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 367;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55845
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    رضا محمدکاظمی

    چکیده: در تحقیقات بسیاری بر چگونگی آموزش و یادگیری کارآفرینی تاکید شده است، همچنین در ادبیات آموزش و یادگیری به دو نوع اصلی یادگیری اشاره شده است: 1.یادگیری، 2.فراگیری. یادگیری در محیط کلاس و به کمک معلم تحقق می¬یابد، اما فراگیری در محیط مرتبط با موضوع آموزش و از طریق تجربه حاصل می¬گردد. محققان بسیاری تاکید کرده¬اند که تنها راه موثر آموزش کارآفرینی روش¬های تجربی و عملی است، بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که کارآفرینی را می¬بایست فراگیری کرد و نه یادگیری. در این پژوهش با تاکید بر یادگیری تجربی و به عبارت دیگر فراگیری، تلاش گردیده شده تا تاثیر این نوع یادگیری بر توسعه کسب و کارها مورد سنجش قرار گیرد. در این جهت با بهره گیری از مدل مک ایون(2002)، تاثیر سه نوع از آموزش کارآفرینی 1- یادگیری بر مبنای عمل و عکس¬العمل، 2-یادگیری مشاهده¬ای و 3-یادگیری ضمنی بر توسعه کسب و کارها مورد سنجش قرار می¬گیرد در این جهت از متغییر میانجی صلاحیت کارآفرینی بهره گرفته شده است، صلاحیت کارآفرینی شامل: 1-مهارت¬های مدیریتی و اجتماعی 2-دانش زمینه کسب و کار و3-دانش ضمنی است، جامعه مورد مطالعه بازار فرش تهران انتخاب گردید. نهایتا مشخص گردید که میان یادگیری تجربی و توسعه کسب و کارها رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد بیشترین تاثیر میان یادگیری تجربی بر مهارت¬های مدیریتی و دانش ضمنی شناسایی شد. در پایان این پژوهش تلاش گردید تا با مطالعه روش کار مراکز معتبر کارآفرینی در جهان ابزارها و روش¬های مناسبی جهت آموزش کارآفرینی ارائه گردد. کلید واژه¬ها: یادگیری تجربی، صلاحیت کارآفرینی، کسب و کار خانوادگی
    Abstract
    There has been an emphasis on how to teach and learn entrepreneurship in many researches and also in the literature of teaching and learning two principal kinds of learning has been noted which are: learning and acquiring. Learning occurs in the classroom environment with the help of the teacher whereas acquiring happens through experience in an atmosphere related to the topic of teaching. Many researchers have emphasized the only effective way of teaching entrepreneurship is through experimental and practical methods accordingly it is concluded that entrepreneurship must be acquired not learned. In this study emphasizing on experimental learning or in other words acquiring, there has been an effort to measure the influence of this kind of learning on business extension. To reach this with the help of Mcewen model (2002) the influence of three kinds of teaching entrepreneurship which are: 1. Learning based on act and reflection2. Observational learning3.tacit learning on business extension was measured and the moderator variable entrepreneurship competency was used which includes 1.social and managerial skills 2.background knowledge of business and 3. Tacit knowledge and the sample of this research was taken from carpet market in Tehran. The results of this research showed that there is a positive and meaningful relation between experimental learning and business extension. Experimental learning had the most effect on managerial skills and tacit knowledge. Finally, studying the methods of reliable entrepreneurship centers in the world, suitable methods to teach entrepreneurship was suggested. Key word: experimental learning, entrepreneurship competency, family business.