برنامه ریزی راهبردی درراستای توسعه گردشگری با تاکید بر شهرستان خلخال
- رشته تحصیلی
- جغرافیا - برنامه ریزی توریسم
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54552;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1672
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمد علیزاده
- چکیده
- چکیده: وجود منابع عظیم گردشگری در هر منطقه می تواند آینده ای روشن را نوید دهد، اما وجود منابع در این زمینه کافی نیست و مناطق گردشگری، لازم است با استفاده از روش های علمی و کارآمد به برنامه ریزی در گردشگری بپردازند. با توجه به اینکه گردشگری فعالیتی چند وجهی است که در صورت وقوع حادثه ای ناگوار لطمات بسیاری بر پیکر این فعالیت وارد می آید و روند آن را کند می سازد لزوم توجه به برنامه ریزی راهبردی ضروری به نظر می رسد. در پژوهش حاضر به ارائه برنامه ریزی راهبردی شهرستان خلخال واقع در جنوب استان اردبیل، که منطقه ای پر جاذبه با ظرفیت های بالای محیطی و اقلیمی می باشد پرداختیم. در جهت یافتن عوامل درونی و بیرونی گردشگری شهرستان خلخال، ابتدا به مطالعات پیشن مراجعه شد و تعدادی از شاخص ها تدوین شد در مرحله بعد با مشورت چند تن از کارشناسان منطقه پرسش نامه نهایی تدوین شد که پایایی آن توسط خبرگان تایید شد. در راستای تعیین روایی پرسش نامه یک پیش آزمون انجام شد. که الفای کرونباخ 0.92 نشان از روایی بالای پرسش نامه داشت. نتایج حاکی از این است که این شهرستان دارای نقاط قوت و ضعف در بخش گردشگری می باشد، از سویی در محیط بیرونی دارای فرصت ها و تهدیدهای است. در بخش نقاط ضعف می توان به نبود زیر ساخت مناسب حمل ونقل، اقامتی و تفریحی، نبود سرمایه گذاری در بخش گردشگری، و نبود فرهنگ گردشگری اشاره کرد. هم چنین از نقاط قوت گردشگری این شهرستان می توان به وجود جاذبه های اکوتوریستی، تاریخی و فرهنگی، وجود تنوع قومی و فرهنگی اشاره کرد. در بین عوامل بیرونی از فرصت های موجود اشاره ای می توان به : وجود جاذبه های منحصر به فرد، افزایش انگیزه بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری، داشت. تهدیدهای که گردشگری این شهرستان را تهدید می کند شامل: وجود رقبای مانند سرعین در استان، افزایش ازدحام و شلوغی در منطقه، و تخریب جاذبه های گردشگری اشاره کرد. مجموع عوامل درونی، 2.66 و عوامل بیرونی 2.67 نشان از این دارد که سازمان های مرتبط با گردشگری باید با رفع نواقص و تهدیدها در راستای توسعه گردشگری قدم بر دارند. در نهایت راهبردها در سه بخش اولویت بندی شدند. که شامل، توجه ویژه به زیر ساخت های گردشگری، تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی، تعیین ظرفیت برد گردشگری در جهت حفاظت از منابع طبیعی و گردشگری، به کارگیری فارغ التحصیلان گردشگری در امر برن
- Abstract
- Abstract: Existence of enormous tourism resources in every area can give the promise of a bright future, but this is not enough and tourist areas are required to engage in tourism planning by using scientific and efficient methods. Attention to strategic planning is essential because tourism is a multidimensional activity that unfortunate disasters can cause many damages on its body and slow tourism process. We presented tourism strategic planning of Khalkhal in this study, which is a southern city of Ardebil province and an attractive area with high environmental and climatic capacities. First, we refer to previous studies to find internal and external factors of Khalkhal tourism and a number of indicators were developed. The final questionnaire was developed by consulting with several experts of the area in next stage and the reliability of the questionnaire was confirmed by experts. A pre-test was conducted to ascertain the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha was 0.92, which shows high validity of the questionnaire. The results indicated that the city has advantage and disadvantages in the tourism sector and it also is faced with some opportunities and threats in the external environment. lack of proper infrastructure for transportation, accommodation and entertainments ,investment in tourism and tourism culture are some disadvantages of tourism sector of the area. However it also has some advantages such as ecotourism, historical and cultural attractions and ethnic and cultural diversity. External factors of available opportunities include existence of unique tourist attractions and increase of incentives for private sector investment. Threatening factors of tourism include existence of a number of rivals like Sarein in Ardebil province, increase of congestion and population in the region and destruction of tourist attractions. Total internal factors and external factors are respectively 2.66 and 2.67, which means that relevant organizations should