مدلسازی مسیرهای انگیزشی موثر بر مشارکت افراد در اجتماعات آنلاین با استفاده از نگاشت های شناختی فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55571
- تاریخ دفاع
- ۲۴ آبان ۱۳۹۱
- دانشجو
- سارا گله بختیاری
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- بی شک امروزه تکنولوژی و فنآوری های نوین، تبادل ارزش در بازار را متحول ساخته است. کارکردهای سنتی تجارت و کسب و کار، در محیط اینترنت، به شدت متحول گردیده است. در چنین بافتی، اهمیت اجتماعات آنلاین در قالب مدل بنیادین کسب و کار در سال های آتی نیز افزایش خواهد یافت. اصلی ترین چالش بنیانگذاران چنین اجتماعاتی جلب مشارکت افراد می باشد. در پژوهش حاضر مسیرهای انگیزشی موثر بر مشارکت افراد در اجتماعات آنلاین با استفاده از تکنیک نگاشت های شناختی فازی مدلسازی می گردد. عوامل انگیزشی موثر بر مشارکت افراد به واسطه انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با رویکرد پدیدارشناسی هرمنوتیک با خبرگان، استخراج و میزان قوت و قدرت روابط علی معلولی میان این عوامل، در قالب یک مطالعه موردی، بررسی می گردد. در نهایت قوی ترین مسیر ها به سمت پدیده مشارکت در اجتماعات آنلاین شناسایی و ارائه می گردند. 13 عامل "دغدغه مشترک"، "پشتیبانی فنی"، "شرایط و موقعیت های وادارنده"، "خلق هویت"، "برقراری رابطه"، "شناخت"، "اعتماد به اجتماع"، تبادل اطلاعات"، "حس اجتماع بودن"، "حس تعلق"، "مشوق ها"، " موانع زیر ساختی" و" جذابیت" به همراه مفاهیم جزئی تر (زیر مجموعه هر یک از این عوامل)، قوی ترین مسیر ها را به سمت پدیده مشارکت در اجتماعات آنلاین شکل می دهند.
- Abstract
- today's innovative technology, has changed the equations of value in the marketplace. Traditional business functions, have evolved drastically due to the development of internet. In this context, the importance of online communities as the fundamental business model will increase in the coming years. The major challenge of the founders of such societies is how to engage individuals in the community. In this study the motivational factors which affect the participation of members in online communities, will be modeled based on fuzzy cognitive mapping techniques. The effective motivational factors will be determined by conducting deep- semi structured interviews using the Phenomenological Hermeneunic approach, and the (significance)strength of causal relations between the factors will be studied in form of a case.13 factors are then identified which along with a more detailed one’s (belonging to each one), will shape the strongest paths toward the main concept: “ participation in online communities”, including the followings: "the common concern", "Technical Support", "Conductive circumstances", "creating identity", "relationship building", "knowledge", "trust", "information exchange", "sense of community", "sense of belonging", "incentives", "infrastructure barriers" and "attraction".