عنوان پایان‌نامه

بررسی سنت ونوگرایی در آثار صنیع الملک وهم عصران او



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی سنت ونوگرایی در آثار صنیع الملک وهم عصران او" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7892;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42170
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    مصطفی گودرزی

    چکیده میرزا ابوالحسن غفاری ملقب به « صنیع الملک » ، عضو خاندان بزرگی از کاشان و یکی از نامدارترین و بزرگترین هنرمندان سده سیزدهم هجری قمری بود. فعالیت هنری این هنرمند در عصری شکل گرفت که مهمترین وقایع اجتماعی،فرهنگی،هنری ایران در شرف وقوع بود. این دوره که مصادف با آغاز اندیشه تجدد خواهی در ایران و حرکت جامعه از سنت به نوگرایی بود ، منجر به شکل گیری نسلی ازنقاشان شدکه به لحاظ پدیدآوردن جلوه های تازه ونودرعرصه هنرهای تجسمی در شمار بزرگترین ونوآورترین هنرمندان ایرانی قرار می گیرند. صنیع الملک که از مهمترین نقاشان نوگرای این عصر محسوب می شود ، هنرنگارگری ایران را به سوی حرکتی تازه و در عین حال اصیل هدایت نمود و در خلق آثارش با ابتکار و مهارت فوق العاده ای ، درصدد تلفیق و ترکیب سنت نقاشی ایرانی و زبان هنر غربی برآمدو بدین طریق طلایه دار جریان وسبکی تازه در نقاشی و چهره نگاری واقعنما که تا این زمان امری نه چندان پیشرفته بود ،گردید. هنرمندان هم عصر صنیع الملک از جمله محمودخان ملک الشعرا و اسماعیل جلایر نیز ، چون او سبکی ویژه ، با زبانی نو و در عین حال اصیل و ایرانی داشتند و همانند صنیع الملک به تلفیق و ترکیب عناصر هنر ایرانی و کلاسیک اروپائی همت گماشتند . در پژوهش حاضر سعی شده ، ابتدا با مروری کوتاه بر مفاهیم سنت ، تجدد و نوگرایی ، ویژگی ها و خصلت های سنتی و نوگرا در نقاشی دوران قاجار مورد بررسی قرار گیرد.این پژوهش در عین حال تلاش نموده تا با توجه به کیفیت روابط بصری در آثار صنیع الملک و هم عصرانش به بازشناسی و معرفی جلوه های نوگرا وسنتی در آثار آنها بپردازد.
    Abstract
    Mirza Abul-Hasan Ghaffari known as “Sani al-Mulk” was a member of loyal family from Kashan and one of the most famous artists of 13th century A.H. His art work formed in the time that the most significant social, cultural, and artistic events were about to happen. This era, which was the beginning of innovative thoughts and the shift from tradition to modernism, caused developing a generation of painters who are ranked among the most famous and pioneer Iranian painters for their innovative perspective. Sani al-Mulk, who is among the most important innovative painters of this era, guided the Iranian art toward the new and yet traditional way. With his exceptional skills, he tried to merge and mix the Iranian painting and the European art. He established the new style in painting and realistic portraitist which had not been improved until then. Mahmood Khan-e Malek al-Shoara and Ismaiel Jalayir, artist of the same era as Sani al-Molk, had a special style with the new language, yet traditional and Iranain. Like Sani al-Mulk, they made an effort to combine the elements of Iranian art with the classic European art. In this study, we briefly reviewed the meaning of tradition and innovation, and characteristics of traditional and modern painting of Ghajar era. We also tried to introduce the traditional and modern aspects of Sani al-Mulk and other artists’ work based on the quality of their work.