عنوان پایان‌نامه

اندازه گیری کارایی هزینه های حمل و نقل عمومی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اندازه گیری کارایی هزینه های حمل و نقل عمومی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت مالی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54548
    تاریخ دفاع
    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱

    امروزه سازمان¬ها برای رسیدن به حداکثر کارایی و سود، علاوه بر این¬که به افزایش درآمدهای خود فکر می¬کنند به دنبال کاهش هزینه¬ها نیز می¬باشند. یکی از روش¬های کاهش هزینه ها و شناسایی علل ریشه¬ای آن¬ها، محاسبه بهره¬وری به خصوص کارایی هزینه و ارائه برنامه مدون برای آن¬ها می¬باشد. چشم انداز خصوصی¬سازی یا معرفی برخی از اشکال دیگر افزایش رقابت در تحویل خدمات حمل و نقل، نیاز به داشتن دانشی از رفتار هزینه¬ای بنگاه خصوصا دررابطه با مقیاس¬های عملیات¬ها را یادآور شد. چنین دانشی می¬تواند نهادهای عمل¬کننده در بخش عمومی یا بدنه قانون حمل و نقل را از موضوعات مربوط به سیاست قیمت حمل و نقل مناسب و ساختار صنعت آگاه کند. هزینه¬های حمل و نقل عمومی حداقل در سطح تهران دارای حجم قابل توجهی می¬باشد که در جهت افزایش کارایی این سیستم، با ارائه روشی مناسب و الگویی بهینه می¬توان از میزان آن¬ها به نحو چشمگیری کاست. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و اندازه¬گیری کارایی هزینه¬های حمل و نقل عمومی شهر تهران (بررسی موردی شرکت تاکسیرانی وسازمان اتوبوسرانی ) می باشد. برای انجام ابتدا به کمک نرم افزار تحلیل اقتصادسنجی Eviews تابع هزینه ترانسلوگ تخمین و سنجش نموده و جهت ارزیابی مقادیر کارایی و بهره¬وری واحدها با استفاده از روش تحلیل پوششی داده¬ها، از نرم¬افزار (GAMS) استفاده شده است.در نتیجه تخصیص هزینه¬های سازمان اتوبوسرانی تهران از هزینه¬های سازمان تاکسیرانی تهران کاراترارزیابی گردیده است. تخصیص هزینه¬های حمل و نقل عمومی در شهر تهران در طی زمان کاراتر شده است و دارای رشد مطلوبی بوده است و نرخ رشد و تغییرات بهره¬وری شرکت تاکسیرانی مطلوب¬تر ارزیابی گردیده است .
    Abstract
    Nowadays, the organizations not only think about increasing their incomes, but also seeking to reduce their costs in order to achieve maximum efficiency and profit. Among cost reduction methods, we can point out identification of its basic reasons, calculation of productivity especially cost efficiency and presenting a systematic plan. Privatization outlook or introducing some other forms of competition enhancement in providing transport services requires knowledge on enterprise cost behavior particularly in connection with operations scales. Such knowledge may inform executive institutions of public sector or transportation law of the policy on proper transportation cost and industry structure. Public transportation costs, at least in Tehran City, are significant, and to enhance the efficiency of this system, it could be significantly reduced by presenting an appropriate method and optimal model. The present research aims to study and measure the efficiency of public transportation costs of Tehran City (case study: Taxi Driver Company & Bus Organization). For this purpose, Trans log Cost Function was estimated by Eviews econometric software and data covering analysis method and GAMS software were used to evaluate the quantities of units' efficiency and productivity. The results show that allocation of the costs of Tehran Bus Organization are more effective than costs of Tehran Taxi Drivers Organization and the growth rate and productivity variations of Taxi Drivers Company is more favorable than Bus Organization. Moreover, allocation of public transportation costs in Tehran City is effective with favorable growth during a course of time.