عنوان پایاننامه
تشیع در ری با تاکید بر فعالیتهای علمی شیعیان
- رشته تحصیلی
- تاریخ و تمدن ملل اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2101ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57177
- تاریخ دفاع
- ۲۰ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا میرزایی
- استاد راهنما
- احمد بادکوبه هزاوه
- چکیده
- ری از شهرهای مهم ناحیه جبال در نخستین سالهای فتوحات اسلامی به تصرف مسلمانان درآمد و به تدریج مسلمانان در آن اکثریت یافتند و همزمان با پیدایش فرقه های مختلف مذهبی، مردم این شهر نیز به یکی از فرق گرایش پیدا کردند و به سبب نزدیکی به قم و طبرستان، این شهر مورد توجه شیعیان امامی، زیدی و بعدها، اسماعیلیان قرار گرفت. در قرن چهارم هجری یکی از شهرهای مهم ناحیه جبال شد که شاخه ای از حکومت آل بویه در آنجا حکومت می کردند. تنوع مذهبی در ری، بر عکس شهر همسایه اش قم که یک دست شیعی بود، باعث بسیاری از برخوردهای اجتماعی و درگیریهای فکری و نیز نشاط علمی گردید. ظهور دولت آل بویه در ری با گرایش شیعی و روحیه دانش دوستی و تساهل گرایانه برای شیعیان به خصوص امامی مذهبان که سالها رنج تقیه را به خود دیده بودند، مفید واقع شد و در سایه حمایت و امکاناتی که این حکومت در اختیار آنها قرار داد به مناصب سیاسی، اجتماعی دست یافتند و کتب مختلفی در عرصه علوم و فنون تألیف کردند و به تأسیس مراکز علمی چون کتابخانه و رصدخانه و برپایی مجالس مناظره مبادرت ورزیدند. سرکوب شیعیان ری با حمله محمود غزنوی و محو آثار کلامی، فلسفی، نجومی و غیره و ازبین بردن کتابخانه ها، اگرچه شیعیان این شهر را با دشواریهایی روبه رو ساخت اما هرگز حیات آنها را پایان نبخشید. در گذر زمان به دربار سلاجقه راه یافتند و قدرت سیاسی و جایگاه اجتماعی آنان چندان فزونی یافت که خشم اهل سنت را برانگیخت. پژوهش حاضر با به کار گیری روش توصیفی و تحلیلی به شناسایی فرقه های شیعی ری و نقش آل بویه در گسترش تشیع و تفکر شیعی در ری و سپس به بررسی وضعیت علمی شیعیان ری در دوره آل بویه پرداخته است.
- Abstract
- Ray, one of the important cities of Jibal region occupied by Muslims in the early victory years. And the number of Muslims got increased gradually. Simultaneity with the birth of different religion sects, the people of Ray followed one of them. And it was noteworthy for Imamiya, Zeidiya, and later Ismaeili because of being in neighborhood of Qom and Tabaristan. And it became one of the important cities of Jibal region in 4th century where one branch of Buwayhids Reigned there. Religious variety in Ray, unlike Qom its neighbor where was Shi'a purely, caused a great number of social contacts, reflective involvement and scientific hilarity. The birth of Buwayhids regimen in Ray with shiism attitude, scientific tendency and Permissive sprit was beneficial for shi,a specially for Imamia ,who had been suffered from reservation. And they achieved political and social positions under the supports and opportunities of this regimen. And essayed many books about sciences and technology. And ventured to establish scientific centers such as libraries, observatory and creating discussion assembly. Although the decline of shi'a by mahmoud qaznavi's attack and the deletion theological, philosophical and planetary works and ruination of libraries, affronted shi'a with difficulties but never overthrow them. And gradually acceded to saljuq court and their politic power and social position got promoted so that heated Sonnis anger. Present research using descriptive and analytic method, tries to identify shi'ism sects of Ray and the role of Buwayhids in shi,ism propagation and its thoughts in Ray and then to scrutiny scientific status of Ray Shi,as in Buwayhids era. Key words: Ray, Buwayhids, shi'as, scientific and didactic activities.