ارائه الگوی عوامل موثر بر ایجاد تصویر برند د رکسب و کارهای کوچک و متوسط
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 429;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58226
- تاریخ دفاع
- ۱۲ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- ابراهیم زمانی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- تصویر برند شرکتی، دیدگاه گروه های ذینفع از سازمان است. شرکت های بزرگ از زمانی که تصویر برند سازمان به عنوان منبع بدست آوردن مزیت رقابتی تبدیل شد، بصورت استراتژیک تصویر برند خود را می سازند. با افزایش رقابت جهانی و پیچیدگی و پویایی محیط این موضوع در کسب و کارهای کوچک و متوسط، از اهمیت خاصی برخوردار شده است. هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد تصویر برند کسب و کارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک های صنعتی شهرستان آمل در صنعت غذایی و ارائه در قالب الگوی منظم می باشد. در این تحقیق، داده ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع آوری شده است. در مرحله کیفی مصاحبه ای بصورت رو در رو و نیمه ساختاریافته با نه متخصص فعال در زمینه برندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی شهرستان آمل انجام شد. در مرحله کمی تحقیق با هدف یافتن اهمیت عوامل شناسایی شده در مرحله کیفی، پرسشنامه ای تنظیم شد و میان متخصصان 40 شرکت از 70 شرکت توزیع شد که اساس این انتخاب بر اساس جدول مورگان بود. تجزیه و تحلیل نظامند داده ها در مرحله کیفی و کمی بیانگر آن است که الگوی عوامل مؤثر بر ایجاد تصویر برند کسب و کارهای کوچک و متوسط شامل دو دسته عامل اصلی است که عبارتند از عوامل ارتباطی که خود شامل ارتباطات اولیه، ثانویه و ثالث می باشد و دسته دوم عوامل مستقل می باشند. ارتباطات اولیه که شامل محصولات و خدمات، رفتار بازار، رفتار شرکت نسبت به کارکنان، رفتار کارکنان نسبت به دیگر ذینفعان و رفتار های غیر بازاری می شود. ارتباطات ثانویه که شامل ارتباطات سازمانی رسمی نظیر تبلیغات و روابط عمومی می باشد. ارتباطات ثالث که شامل تبلیغات دهان به دهان، تفسیر و لحن رسانه و ارتباطات با رقبا می باشد. عوامل مستقل شامل مواردی نظیر تصویر و اعتبار صنعت شرکت و کشور مبدا، تصویر و قوانین متحد ها و شرکا و سازمان های غیر دولتی می باشند. این عوامل در قالب الگوی عوامل مؤثر بر ایجاد تصویر برند درآمده است. کلید واژه ها: برند شرکتی، تصویر برند، کسب و کارهای کوچک و متوسط، صنایع غذایی
- Abstract
- Corporate brand image is the stakeholder 's view about the organization. Big corporations create their brand image strategically since corporate brand image is source of competitive advantage. This topic has great importance in SME with increasing in world competition and complex and dynamic environment. The purpose of this study is to identify factors affecting brand image of SME 's in food industry which located in Ind of Amol. Data gathered through mixed research method (Qualitative-Quantitative) approach. In Qualitative step, semi structured interview was conducted with nine SME branding sepecialist industrial zone of food industry in Amol. In Quantitative step, a questionary was designed with the aim of exploring the importance of factors that was identified in Qualitative step and questionaries distributed among forty companies from all seventy companies existed in industrial zone of Amol on the basis of Morgan’s table. The analysis of data in Qualitative and Quantitave steps shows the pattern of factors affecting the creation of SME’s brand image consist of two main factors which are communication factors and independent factors. communication factors itself include primary communication, secondary communication and tertiary communication. Primary communication include products and services, market behavior, the behavior of a company toward employees, the employee behavior towards other stakeholders and non-market behavior. Secondary communication which include formal corporate communication that are advertising and public relation. Tertiary communication are word of mouth, interpretation and tone of media and communication from competitors. Independent factors are the image and reputation of company ‘s industry, the images and regulations of alliances and partnership and non-governmental organization. These factors are altogether the pattern of factors affecting the image of SME’s. Keywords: Corporate brand, Brand image, SMEs, Food industry