عنوان پایاننامه
باز تاب استعاره مدرن در ادبیات نمایشی معاصر ایران
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42422
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- اقدس محمدخانی
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری
- چکیده
- در مطالعات ادبی و زبانشناسی سنتی "استعاره" به عنوان فن و صنعتی شاعرانه، فقط در زبان ادبی مورد بررسی قرار میگرفت. در مطالعات ادبی و زبانی ایران تقریبا این نوع نگاه ادامه یافته است اما در مطالعات ادبی و زبانی در غرب پس از مطرح شدن نظریات دو زبانشناس به نام جرج لیکاف و مارک جانسون (1980) نگاه به استعاره از قالب سنتی آن درآمد. آنها استعاره را به عنوان مبنای اندیشیدن و شکل گرفتن مفاهیم ذهنی مطرح کردند. این پژوهشگران چگونگی به کارگیری استعار? مدرن را در زبان روزمره بررسی کردند و چهارچوبی برای آن ارائه دادند. در پژوهش حاضر چگونگی بازتاب نظری? آنها در زبان نمایشهای معاصر ایرانی بررسی میشود. برای دستیابی به این هدف ابتدا چهارچوب ارائه شده در نظری? معاصر استعاره تشریح شده و برابرنهادهای آن در آثار نمایشی چند تن از نمایشنامهنویسان ایرانی از جمله خسرو حکیم رابط، اکبر رادی، علی حاتمی، بیژن مفید، محمد چرمشیر و غلامحسین ساعدی معرفی شده و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
- Abstract
- This thesis titled “The reflection of the modern theory of metaphor on the works of Iranian contemporary playwriters” , has been compiled into four chapters. In the first chapter which contains the beginning the main purpose of this research and the theoretical foundation has been discussed. In the second chapter metaphor from the traditional point of view has been introduced and then discussed from the literature and semiotics point of view. The third chapter contains the basic theories of these two contemporary linguists , George Lakoff And Mark Johnson. in this chapter the process of which the conceptual ideas shape in day to day language will be discussed according to metaphors. The forth chapter contains dividing and analyzing the data according to the given foundation presented in the theoretical part. In this chapter the mapping of the presented pattern to text and the Iranian contemporary show performance has been discussed and in the end there is the history of research in this field. George Lakoff and Mark Johnson`s ideas about modern metaphor are not only considerable about conceptual shaping of the language but also about any other discussion on this field and in this thesis it is shown that their ideas almost perfectly fit with Iranian contemporary show performance art.