عنوان پایاننامه
رابطه انگیزش تحصیلی و راهبرد های یادگیری خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد شوشتر
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56231
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعید شفعی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان را مورد بررسی قرار داد.. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شوشتر به تعداد10740نفر بود. نمونه ای به حجم397 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای نسبی(از گروههای انسانی، فنی و کشاروزی) انتخاب شدند. ابزارجمع آوری دادهها شامل دو پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند وهمکاران(1992) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت (1990) بود و میانگین نمرات نیمسال اول تحصیلی90-89 اندازه ای از پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان با پیشرفت تحصیلی رابطه معنا دار وجود دارد، یعنی دو فرضیه اول و دوم پژوهش تایید شدند. همچنین مولفه های انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارند. راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و راهبردهای شناختی به ترتیب، بیشترین و کمترین همبستگی را با پیشرفت تحصیلی نشان دادند. همچنین مقایسه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی گروه های آموزشی تفاوت چندانی نشان نداد. کلید واژه ها: انگیزش تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی.
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is the relationship between academic motivation and self-regulating learning strategies with student academic achievement. The statistical population of this study is students of Shoushtar Azad University(10740students)which a sample size of 376 student by method of randomly stratified simple selected. The data collection instrument in this study include two questionnaires of Motivation Education Vallerand(1992) and learning strategies self-regulation Pintrich and De Grout(1990). Also for achieving the results of the tests, correlation and stepwise regression is to used. Findings of this study showed that exists a significant relationship between the academic achievement and academic motivation. Also self-regulating learning strategies have had significant relationship with academic achievement and academic motivation which this reality acknowledgement the hypothesizes of 1and2.An other words self-regulating learning components had the ability to predict academic achievement in students. the self-regulating learning strategies and congnitial strategies have the greatest relationship with academic achievement. Keywords: academic motivation, self-regulating learning strategies, academic achievement.