میزان کاربرد اصول یادگیری بزرگسالان در تدریس توسط اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر تهران : بررسی دیدگاه های اساتید و دانشجویان
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55293
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۳۹۱
- دانشجو
- مریم بنی عامریان
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربرد اصول آموزش بزرگسالان در تدریس، توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاههای شهر تهران می باشد. ابزارجمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسش نامه اصول یادگیری بزرگسالان است که توسط کونتی در سال 1978تدوین شده است. روایی این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و همچنین 3 نفر از اساتید علوم تربیتی تایید گردیده و پایایی آن در اجرای آزمایشی روی 40 نفر و با استفاده از آزمون آلفای کرنباخ با ضریب پایایی 71% برای پرسش نامه اساتید و89% برای پرسشنامه دانشجویان تایید گردیده است. برای انتخاب نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 118 نفر از اساتید و تعداد 276 نفر از دانشجویان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها ازآمارتوصیفی وآمار استنباطی (آزمون t استیودنت و t مستقل تک نمونه ای و دو نمونه ای) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که از نظر اساتید میزان کاربرداصول آموزش بزرگسالان در اساتید در حد نسبتاً مطلوبی بوده و از حد متوسط بالاتر است اما از نظر دانشجویان پایین تر از حد متوسط است. همچنین تفاوت معناداری میان دیدگاه اساتید ودانشجویان درزمینه میزان کاربرداین اصول درتدریس اساتید وجود داشت، به این معنی که از نظردانشجویان میزان کاربرد اصول آموزش بزرگسالان درتدریس اساتید پایین تر از میزانی بودکه اساتید مدعی بودند. درکل نتایج این پژوهش نشان داد میزان کاربرد اصول آموزش بزرگسالان در تدریس اساتید دانشگاه ها در وضع مطلوبی نمی باشد و حاکی از نارضایتی دانشجویان دانشگاهها ازشیوه ی تدریس موجود است. واژه های کلیدی : آموزش بزرگسالان ، ا صول آموزش بزرگسالان ، سبک تدریس ، آموزش عاالی
- Abstract
- Abstract: The present study aimed to investigate the implementation of adult learning principles in the teaching methods of university instructors in Tehran. The adult learning principles questionnaire developed by conti (1987) was used as the data gathering instrument of the study. The validity of the questionnaire was confirmed by the advisor and the reader of the thesis as well as three professors of educational science faculty. The reliability of the instrument was tested in a pilot study with 40 cases revealing a Alfa of 0.71 for the instructors questionnaire and 0.89 for the students one. The Morgan table was used to randomly select 118 instructors and 276 students. Descriptive statistics and inferential statistics including students T-tests and one-sample and two-sample independent T-tests were used to analyze the data. The result revealed that from the view point of the instructors the implementation of adult learning principles in teaching is relatively satisfactory and higher than the average point, but from the students view point it was below the average point. Also, there was a significant difference between the tow groups views regarding the implementation of the aforementioned principles in the instructors teaching methods, meaning that in students view point the implementation of adult learning principles in the instructors teaching methods was lower than what was claimed by the instructors. Overall, the result of this study revealed that the implementation of adult learning principles in the teaching methods of university instructors is not at a satisfactory level, reflecting the students dissatisfaction in this regard. Key words: Adult education – principles of Adult learning scale - Teaching style - University education.