عنوان پایان‌نامه

مقایسه عملکرد دبیرستان های دولتی و غیر دولتی منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مقایسه عملکرد دبیرستان های دولتی و غیر دولتی منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61133
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۹۱

    چکیده: تصمیم والدین برای تحصیل فرزندانشان در مدارس دولتی یا غیردولتی به عوامل و انگیزه های مختلفی وابسته است از عوامل بسیار موثر در تصمیم والدین و دانش آموزان ، میزان امکانات و تجهیزات ، مهارتهای معلمان در تدریس و همچنین میزان قبولی در آن مدارس می باشد. پژوهشهای داخلی انجام شده در این زمینه سعی در بررسی و مقایسه متغیرهای فوق الذکر در دبیرستانهای دولتی و غیردولتی داشته اند .علاوه بر متغیرهای مورد اشاره، لازم است متغیرهای دیگری همچون وضعیت اجتماعی- اقتصادی والدین و وضعیت تحصیلی همقطاران دانش آموزان نیز در اینگونه مدارس مورد بررسی قرار گیرد . در این چهارچوب ، پژوهش حاضر به مقایسه عملکرد دبیرستانهای دولتی و غیردولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی1391-1390 می پردازد. روش تحقیق از نوع توصیفی – غیرآزمایشی و جامعه آماری آن کلیه دبیرستانهای دولتی و غیردولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران میباشد که تعداد آنها 132 دبیرستان بوده است که با استفاده از فرمول ککران تعداد39دبیرستان دولتی و59 دبیرستان غیردولتی بعنوان نمونه انتخاب شدند.اطلاعات مورد نیاز پژوهش با استفاده از 4پرسشنامه محقق ساخته که مربوط به دانش آموزان ، مدیر ، مسئول امور دفتری و معلمان میباشد جمع آوری شده است . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(درصد،فراوانی ) و آمار استنباطی ( آزمون t با دونمونه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و مجذورکا) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد وضعیت اجتماعی– اقتصادی والدین ، وضعیت تحصیلی دانش آموزان (همقطاران) و شرکت کردن دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه در دبیرستانهای غیردولتی نسبت به دبیرستانهای دولتی از میانگین بالاتری برخوردار بوده است . تجزیه و تحلیل داده های مربوط به برخورداری از امکانات و تجهیزات رفاهی و آموزشی و برخورداری معلمین از توانایی های لازم در آموزش نشان می دهد میانگین بدست آمده در دبیرستانهای دولتی و غیردولتی یکسان بوده است. نتایج بدست آمده مربوط به معدل، فارغ التحصیلان، قبولی در کنکور، رتبه های دانش اموزان در المپیادها،نمرات دانش آموزان در سه درس اصلی ، مقامهای دانش آموزان در مسابقات و نمره انضباط، نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین دبیرستانهای دولتی و غیردولتی وجود ندارد. می توان نتیجه گرفت : دبیرستان های دولتی با توجه به اینکه نسبت به دبیرستان های غیردولتی از نظر درونداد ضعیف بوده ولی میانگین بروندادهای دبیرستان های دولتی و غیردولتی یکسان بوده است به همین دلیل می توان گفت که دبیرستان های دولتی عملکرد بهتری داشته اند. کلید واژگان: عملکرد ، مدرسه دولتی ، مدرسه غیردولتی، درون داد ، برون داد
    Abstract
    ABSTRACT Parents’ decision for their children’s education in public or non-public schools depends on different factors and motivations. Among the highly effective factors in parents and students’ decisions, one may note the amount of equipment, facilities, teachers’ skills in teaching and the rate of passing students in those schools. The local researches carried out in this area mostly tried to study and compare the aforementioned variables between public and non-public schools. In addition to the above-mentioned variables, it is necessary to study other variables such as parents’ social-economic status and the education status of students’ peers in those schools as well. In this framework, the present research compares the performance of public and non-public schools in district 4 of Education Department of Tehran during the school year of 2011-2012. The research methodology is descriptive- non trial type and the statistical society of the research was the entire public and non-public high schools in district 4 of Tehran Education Department, consisting 132 high schools. By using Cochran formula, 39 public schools and 59 non-public schools were selected as samples. The data needed for the research was collected by using four author-developed questionnaires to be answered by students, school masters, school registrars and teachers. The data analysis was performed by using descriptive statistics (percent, frequency), inferential statistics (t Test with the two independent samples and Pierson’s correlation coefficient and Chi Square). The results of the present research showed that the socio-economic status of the parents, the educational status of students (peers) and students’ participation in extracurricular activities were higher in average in the non-public schools than public high schools and the mean average of the results obtained from the amount of satisfaction of school consultant's performance quality was higher in public schools. Analyzing the data on benefitting from welfare and educational facilities and equipment and teachers’ higher abilities in education showed that the mean average obtained in public and non-public schools was the same. The mean average of the results obtained on the GPA of students, graduates, passing the National admission exams for universities, ranks and scores of student in Olympiads, scores of the students in the three major courses, ranks attained by students in competitions and discipline and conduct marks of students showed no significant differences between public and non-public high schools. It could be concluded that, public high schools, although in terms of input are less strong than non-public high school, had the same output as the non-public high schools and for this reason, it could be said that the public high schools had better performance. Keywords: Performance, public school, non-public schools, input, output