عنوان پایان‌نامه

ارزیابی نرخ بازده انتظاری تحصیلات عالی : مورد پژوهشی دانشکده فنی و روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی نرخ بازده انتظاری تحصیلات عالی : مورد پژوهشی دانشکده فنی و روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55965
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱

    چکیده تصمیم افراد برای ادامه تحصیل در آموزش عالی و انتخاب از میان رشته¬های مختلف و سطوح مختلف آن به عوامل و انگیزه¬های متنوعی وابسته است. مطابق با نظریه سرمایه انسانی این انگیزهدر نظر گرفتن منافع آتی سرمایه¬گذاری یا به عبارتی بازده سرمایه¬گذاری در تحصیلات عالی است. در ادبیات موضوع دو رویکرد برای ارزیابی بازدهی سرمایه¬گذاری در آموزش عالی وجود دارد: ارزیابی نرخ بازدهی واقعی و ارزیابی نرخ بازدهی مورد انتظار. پژوهش¬های داخلی انجام شده در این زمینه سعی در ارتباط دادن ارزیابی¬های واقعی نرخ¬ بازده خصوصی آموزش عالی با انگیزه و تصمیم آموزشی افراد پیرامون آموزش عالی داشته¬اند، در حالی که افراد عمدتاً بر اساس انتظارات شان از بازدهی آینده سرمایه گذاری در آموزش عالی تصمیم گیری می¬نمایند. از این رو لازم است که مستقیما انتظارات، انگیزه تصمیم و اقدام حال افراد برای سرمایه¬گذاری انسانی مورد تفحص، کاوش و آزمون قرار گیرد که در ادبیات اقتصاد آموزش به روش پیش از اجراء معروف است. در این چارچوب پژوهش حاضر به بررسی انگیزه تصمیم سرمایه¬گذاری آموزشی یا به عبارتی ادراکات هزینه¬ها و منافع تحصیلیدانشجویان دانشکده¬های فنی و روان¬شناسی و علوم¬تربیتی دانشگاه تهران در سال 1390 می¬پردازد. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و از طریق دو روش میانبر و تفصیلی، نرخ¬های بازده آموزشی دانشجویان مذکور به صورت پیش از اجراء محاسبه گردیده است. نتایج پژوهش حاضر ضمن مثبت نشان دادن برآورد¬های نرخ¬های بازده مورد انتظار نشان ¬می¬دهد که دانشجویان اینگونه محاسبات را در تصمیم¬گیری های آموزشی خود لحاظ کرده-اند. کلید واژگان: سرمایه¬گذاری آموزشی، سرمایه انسانی، بازدهی آموزش عالی، نرخ بازده مورد انتظار، هزینه¬ها و منافع مورد انتظار.
    Abstract
    Abstract The decision to enter higher education and choose from various disciplines and different levels of higher education depends on different factors and motivations. According to the human capital theory these motivations regard future benefitsor future rates of return toinvestment in higher education. There are two approaches for evaluating rate of return to investment in higher education: Actual and Perceived private rates of return to higher education. Studies so far conducted concerning this subject in the country tried to link evaluations of actual private rates of return to higher education to higher educationmotivations and educational decisions, while individuals makes their decisions based on future returns to investment in higher education. Thus perceptions and decisions that caused individuals to invest in human capital must be directly examined and tested. This method is known as Ex-Ante in the literature of education economics. In this framework, Present study aims at evaluating the motivation of decision for educational investment or perceptions of costs and benefits of higher education studies, among students of technical faculty and faculty of psychology and education of Tehran University in 1390. For this purpose, required data are gathered through questioner and student's rates of return to higher education studies have been evaluated by implementing Shortcut and elaborate methods. While showing positivity of expected rates of return to student's higher education studies, the results also reveal that students bring such considerations to their educational decisions. Key words: Educational Investment, Human Capital, Return to Higher Education, Expected Rate of Return, Educational Decision.