نقش مدیریتی و منابع در بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت خودرو سازی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 382;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56534
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مهر ۱۳۹۱
- دانشجو
- امیر حسنی
- استاد راهنما
- محمد حسن مبارکی
- چکیده
- در دهه های اخیر تغییرات بنیادینی در محیط کسب و کار به وجود آمده است. با توجه به این تغییرات و همچنین با در نظر گرفتن نقشی که شرکت های کوچک و متوسط در اشتغال زایی و توسعه ی اقتصادی کشورها ایفا می کنند نیاز به بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط بویژه در کشورهای در حال توسعه بیشتر از گذشته احساس می شود و چنین شرکت هایی باید برای بقای خود به سوی بازارهای بین المللی حرکت کنند. البته عوامل متعددی در ورود به بازار بین الملل و تسریع این فرآیند دخیل هستند که محققان از دیدگاه های مختلف عوامل مختلفی را بررسی کردند. لذا این پژوهش درصدد است تا با بررسی نظریه های بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط و با ارزیابی مدلی که مبتنی بر این نظریه ها خواهد بود و رویکردی کارآفرینانه دارد، نقش دو عامل مهم از عوامل سازمانی(داخلی) در بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط را در صنعت خودروی کشور مورد بررسی قرار دهد.در واقع شناسایی و بررسی عوامل داخلی اثرگذار بر بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت خودروی کشور می تواند به تسهیل فرایند بین المللی شدن شرکت های کوچک و متوسط در صنعت خودروی کشور کمک شایانی نماید و باعث تسریع فرایند بین المللی شدن گردد. این تحقیق بصورت کمی صورت گرفته و روش تحقیق ان از نوع توصیفی – همبستگی می باشد. برای این امر پس از مرور ادبیات مربوطه پرسشنامه ای تدوین شد و در بین مدیران شرکت های مورد مطالعه توزیع شد. جامعه آماری مورد نظر، مدیران یا مالکان کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت خودروی ایران که در شرکت ایران خودرو متمرکز شده و بین المللی هستند می باشند. جهت تعیین روایی پرسشنامه در این تحقیق از روش اعتبار محتوا استفاده شده و به منظور تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. اطلاعات و داده های استخراج شده توسط پرسشنامه در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که هر دو عامل از عوامل داخلی (تیم مدیریت عالی و منابع) در بین المللی شدن کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت خودرو موثرند با این تفاوت که تیم مدیریت عالی تأثیر بیشتری دارد. این نشان از نقش برتر و اصلی ویژگیهای مدیران و کارآفرینان است. کلمات کلیدی: بین المللی شدن، تیم مدیریت عالی، منابع، کسب و کارهای کوچک و متوسط.
- Abstract
- : In recent decades the essential developments have been occurred on the job & business environment.Regard to this changes and the small-medium-sized enterprises (SMEs) can do in the job–creating process and economic development of countries, there are more need to internationalizing of the SMEs specially in the developing countries. So these kind of firms to stay-up themselves,must go more to the international markets.Of cours there are the numerous factors related to the international-market entering and speeding of this process that the researchers have considered different facts from different aspects. So this study by review of internationalization theories and with considering A model based on these theories intends to consider the role of two important facts of organization(internal) facts(Top management teams and resources) in the internationalization of SMEs in the automobile industry of Iran. Indeed with considering and the review of the internal affective facts on internationalization of SMEs in the country’s automobile industry can help to internationalization process and increasing speed of internationalization of SMEs. This research has been done in a quantitative method and it,s researching way is the descriptive-correlation kind. For this matter we draw up an questionnaire form after related literature study. Then It is distributed between managers of the studied SMEs. The object statistical society is combined of the SMEs managers or owners in the country’s automobile industry which are center in the Iran khodro and they are international. For the questionnaire validity is used method of content-credit and for the questionnaire reliability is used method of cronbach’s alpha by using the spss software. The data obtained by the questionnaire will finally be analysised by using the spss software. The research result,s shows internal facts(both Top management teams and resources) are effective in the internationalizing of the SMEs, only by this different that the Top management teams has more effective role. Key words: Internationalization, Top management teams, Resources, SMEs.